Te koop

Monday, September 23, 2024

Je huis op orde... (2)

Allereerst hartelijk dank voor alle leuke en eerlijke reacties op mijn vorige blogbericht over dit onderwerp.
Het was voor mij goed om te lezen dat het zo herkenbaar was voor velen!

Dingen wegdoen die je met een bepaald doel hebt bewaard, blijft moeilijk. En als je graag creatief bezig bent, verzamel je van alles omdat je er iets in ziet.
De laatste aflevering van seizoen 3 van Je Huis op Orde, waar het over Mary met de vele hobby's gaat, laat wel een beetje zien hoe dat kan gaan...


Verschillende bloglezers gaven aan zuinig te zijn, en dat geldt ook voor mij. Wat ik kan (her) gebruiken spreekt me aan en daarom bewaar ik het ook lang.

Als je de ruimte hebt, bewaar je vaak ook meer. Dat geldt zeker ook voor mij, maar zo langzamerhand werd het m.n. op zolder en in de kelder wel een beetje te gek!

Ik had me voorgenomen om de komende herfst en winter te gebruiken om alle kamers en kasten één voor één onder handen te nemen. Zo houd je het voor jezelf ook leuk en waarschijnlijk langer vol.

Ik nam een schriftje en schreef daar e.e.a. op. Het plan was om elke dag iets aan te pakken (ongeveer een half uurtje).




Maar toen ik eenmaal op zolder bezig was, was ik gewoon niet meer te houden!
Ik had daar zoveel weggemoffeld achter de kasten onder de schuine wand. 
Daar stonden o.a. een 6-tal verhuisdozen boordevol met 'schoolspullen'. Mappen vol met materiaal, artikelen, observatielijsten, nascholing, beleidsstukken, etc ...
Na 7 jaar was ik er aan toe om het weg te doen, zonder enige emotie. Ik ga nooit meer terug naar het onderwijs, dat is een ding dat zeker is.



Verder kwam ik erachter dat ik vooral heel veel tijdschriften heb bewaard en daar heb ik flink de beuk in gezet. Ik spaarde ze voor plaatjes en kleurtjes, maar in de praktijk blijkt toch dat je niet steeds al die tijdschriften door gaat bladeren.
Ik heb de helft bewaard van de stapel Landlevens, maar alle Libelle's, Eva's, Kampioenen, Groei en bloei's, Scraptijdschriften... zijn naar beneden gegaan. In de garage heb ik een selectie gemaakt voor 'kringloop' en 'oud papier'.


Daardoor kwam er onderin in de kasten best wat ruimte vrij en kan ik de echte hobbyspullen beter rangschikken en overzichtelijk neerzetten.

Dat was allemaal nog tot daar aan toe, maar het bleek veel moeilijker om de losse spullen op de kasten aan te pakken.
Er waren zoveel bakjes met allerlei rommeltjes, zo van 'dat komt vast ooit van pas'...
Gelukkig ben ik niet iemand die opgedroogde verf bewaard of stiften die het niet meer doen. Dat gaat altijd meteen weg.


Maar ja, die wolkaartjes dan....? Het stond wel erg leuk en nostalgisch op het kastje, maar ik deed er nooit iets mee. 
En dat schoentje zou ik natekenen, ooit...
En ik had veel te veel kwartetspellen gekocht om kaarten van te maken...
De zelfgemaakte vakjesdoos stond ook al 2 jaar te wachten op gebruik, maar gaat nu ook weg!



En nu wil ik toch echt proberen om de bovenkant van de kasten leeg te laten zodat er meer rust uitgaat van mijn hobbyhoek. 

Tenslotte kan ik je zeggen dat ik van het opruimen een fijn gevoel krijg! Nooit gedacht dat het zo zou werken...
"Een Amerikaanse onderzoek stipt aan dat opruimen het gevoel geeft dat je de controle hebt over de omgeving. Het leven is soms al onzeker genoeg, en daarom kun je happy worden als je directe leefomgeving voorspelbaar en netjes is. Daarnaast biedt opruimen ook afleiding. Het geeft constante prikkels en je ziet de to do-lijst per klus kleiner worden."



4 comments:

  1. Flink bezig. Het is inderdaad soms zo, als je maar eenmaal begint. Daar stopt het . Je hebt straks weer een heerlijke opgeruimde werkruimte tot je beschikking

    ReplyDelete
  2. Heel erg knap dat je zo aangepakt hebt! Daarna genieten van de ruimte, zowel zichtbaar, als in je hoofd, is ook heel erg fijn ☺️
    Heerlijk!!

    ReplyDelete
  3. Echt heerlijk, dat gevoel als je gedaan hebt wat je moet doen

    ReplyDelete
  4. Zo inspireer je ook weer anderen. Goed bezig!

    ReplyDelete