Te koop

Friday, August 9, 2024

Melk als vlekkenverwijderaar (T&T 2)

Als er één tip is die ik al vaak aan mensen heb gegeven, dan is het wel deze...
Héél veel vlekken in je kleding hebben baat bij melk, het liefst volle melk maar halfvolle kan ook.
Ik weet niet hoe ik zelf ooit aan deze tip ben gekomen, maar nu ik nog even op internet ging kijken, zag ik dat er een filmpje van gemaakt was, kijk HIER maar...


Toen de kinderen klein waren, gebeurde het nogal eens dat er inkt van een balpen of vulpen op een T-shirt zat. Of er waren vlekjes van viltstiften, of van chocolade.
Dan nam ik een kommetje melk en hing daar het stukje stof waar de vlek in de kleding zat erin en liet ik het een uurtje staan. Daarna voorzichtig wrijven met de hand en je ziet de vlek al een heel eind verdwijnen. Je hoeft de melk niet uit te spoelen, maar wacht niet te lang met wassen van het kledingstuk.
In de meeste gevallen is er niets meer van de vlek te bespeuren; melk neutraliseert.


Ook donkere smeervlekken willen nogal eens verdwijnen met melk als voorbehandeling. 
Maar voor smeer zijn nog andere hulpmiddelen zag ik hier.
En je weet vast wel hoe hardnekkig tomatensausvlekken zijn; ook daarbij werkt melk goed.


En tenslotte; bij kleine vetvlekjes (bij het koken bv) doe ik nogal eens een tipje afwasmiddel op de vlek, gewoon op laten drogen en het kledingstuk wassen en meestal is daarna niets meer van te zien!


Wie o wie doet er nog meer mee met deze bloghop over Tips & Tricks?
In de loop van de dag voeg ik alle linkjes toe...

Josephine - Els - Marjan - Judy - Marlien - Anja - Akkelien - Daphne - Janny - Ria

26 comments:


  1. Ik ga eens even nadenken. Goeie tip van die melk, trouwens!

    ReplyDelete
  2. Dat is eentje om te onthouden en uit te proberen. Dank voor. Deze tip

    ReplyDelete
  3. Goeie tip! Ik heb vandaag een digitale tip.

    ReplyDelete
  4. Je kunt er ook de inkt op oude stempels mee losweken

    ReplyDelete
  5. Die ga ik onthouden! Dankjewel voor de tip!

    ReplyDelete
  6. Goede tip! Ik heb net ook weer een bijdrage in deze serie geplaatst.

    ReplyDelete
  7. Ik vind het een goede tip en zal het eens proberen. Ik heb altijd van die kleine houdbare pakjes melk in huis voor als ik puree maak.

    ReplyDelete
  8. Oh wat een tip, bij een volgende vlek ga ik dat eens proberen.

    ReplyDelete
  9. Nou ja, dat melk dat kan doen! Fijn dat er geen 'agressieve' middelen nodig zijn. Ik ga het bij een volgende vlek zeker eens proberen!

    ReplyDelete
  10. Haha, een "oma weet raad" tip, wat een goed idee is dit.
    Mijn kinderen zullen blij zijn met deze tip want als er iets is waar ik niet goed in ben is het vlekken verwijderen.
    Dank je voor het delen.
    (Ik heb zojuist ook een tip op mijn blog gezet)

    ReplyDelete
  11. Een tip om te onthouden!

    ReplyDelete
  12. Deze onthoud ik, want o, ik ben nogal een knoeipot 😳

    ReplyDelete
  13. Dit is zeker en tip om te onthouden. En vooral geschikt voor mensen met kinderen en kleinkinderen.

    ReplyDelete
  14. Via Judy kwam ik op je mooie blog terecht en je geeft veel handige tips. Zoals deze. Dank je wel hiervoor.

    ReplyDelete
  15. Ik ga deze tip onthouden.
    Wat een leuk idee om Tips en Tricks uit te wisselen. Ik ga even kijken bij de andere deelnemers.

    ReplyDelete
  16. Prima tip, want meestal heb je wel melk in huis !

    ReplyDelete
  17. Ah ja.... van inkt wist ik het wel (ik was ook een tijd juf, toen de kinderen nog met vulpennen moesten schrijven), maar van de andere vlekken wist ik het niet. Ga het zeker uitproberen, want ik kan best goed knoeien ;-)

    ReplyDelete
  18. Goede tip, die ook werkt bij kersenvlekken. Laatst nog uitgeprobeerd en ik was verrast door het resultaat.

    ReplyDelete
  19. Leuk om te weten van de melk.
    Ook van het afwasmiddel trouwens.
    Zelf gebruik ik altijd ossengalzeep voor elke vlek die er niet gewoon uit gaat.
    Heb dat stukje zeep als sinds de jaren 70, dus al bijna antiek :-)

    ReplyDelete
  20. Ergens wist ik het wel, maar doe het nooit. Weinig vlekken. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  21. Fijne tip. Met al die kleinkinderen over de vloer wordt er altijd wel door iemand geknoeid. Kan ik nu mooi schoonmaken.

    ReplyDelete
  22. Niets vervelende dan vlekken die er niet uit willen. De melktip ga ik onthouden.

    ReplyDelete
  23. Ik wist dat melk bij bloed vlekken goed hielp. Ooit bloed op het behang dat er niet afging, (vond het heel eng, want gaat het daarna niet stinken) maar goed er zat toch een vlek op, dus wat is er erger.. die ging er super makkelijk uit. Voor andere dingen ook maar proberen. Al grijp ik vaak eerst naar de groene zeep

    ReplyDelete