Te koop

Friday, August 2, 2024

Jam

Waren de pruimenbomen nog een maand of wat geleden veelbelovend, helaas valt de oogst dit jaar ook weer tegen.
Veel kleine vruchten zijn al vroeg en min of meer onrijp afgevallen.
De boom die aan de slootkant een aantal jaren nog veel vrucht gaf, doet nu bijna niets meer.
Helaas geldt voor alle bomen in onze boomgaard dat ze èn ruim 30 jaar oud zijn èn altijd slecht zijn onderhouden. Bovendien zitten er ziektes in en dat lijkt nu ondanks alle snoeiaandacht mee en meer van invloed te zijn.
Soms denken we erover om wat boompjes te gaan vervangen...


Toch is het me gelukt om een aantal keren met kleine hoeveelheden fruit jam te maken.
Daarbij gebruikte ik ook de zwarte bessen die we dit jaar voor het eerst hebben.
Het is natuurlijk leuker om met grotere hoeveelheden te werken, dus onlangs heb ik toch wat gekochte aardbeien en pruimen erbij gedaan...


Alles lekker in de pan (zonder water) en zachtjes laten trekken met een kaneelstokje erbij. Halverwege voeg ik wat geleisuiker bij en als het fruit zacht genoeg is gaat de staafmixer erin.
Daarna voeg ik nog wat extra geleisuiker toe, totdat ik denk dat de jam goed/dik genoeg is..
Ik test dat met een lepeltje jam op een schoteltje dat ik laat afkoelen.

Vervolgens giet ik de jam over in een schenkmaatje en daarna vul ik meteen de schone uitgekookte potjes en gaan de deksels erop.
Onderste boven laten afkoelen, etiketjes erop... en dan bekijk ik ze vol 'trots'...


En dit is dan het resultaat dat in de kelderkast staat. Het is een beetje slechte foto geworden met dat rare kelderlicht.
Alle kleine beetjes helpen, dacht ik toen ik ze allemaal bij elkaar zag...



27 comments:

  1. Dat is een mooie voorraad, goed bezig.
    Hier valt de oogst ook weer tegen, zelfs rode bessen heb ik amper gehad. Ik heb dit jaar wel heel veel vijgen, maar de meesten lopen erg achter op voorgaande jaren en ik ben benieuwd of ze nog eetbaar worden. Zo ja, dan heb ik jog heel veel jam te maken want dat kan ik niet in mijn eentje vers opeten.

    ReplyDelete
  2. Lekker!
    En wat veel gevulde potjes.
    Je hoeft oom geen voorraad te hebben voor de hele buurt toch, ik denk dat jullie deze potjes met z'n 2tjes (en de (klein)kinderen) wel aan kunnen😉

    ReplyDelete
  3. Wat een mooie potjes jam. En fijne voorraad

    ReplyDelete
  4. Leuk dat je zelf jam maakt. Dat zal vast lekker smaken!

    ReplyDelete
  5. Ik kan me zo goed voorstellen hoe blij en tevreden je kan zijn als je dat allemaal gedaan hebt!

    ReplyDelete
  6. Een leuke voorraad. Ziet er gezellig uit met die mooie etiketten erop

    ReplyDelete
  7. Ja is altijd een mooi gezicht, potten op een rij met home made jam!

    ReplyDelete
  8. Toch wel een leuke hoeveelheid, hoor!

    ReplyDelete
  9. Gelukkig heb je toch nog een aardig voorraadje weten te maken.

    ReplyDelete
  10. Fijn, dat het toch is gelukt, ziet er prachtig uit, die potjes!
    Ik deed het vroeger ook , maar nu ik alleen ben, krijg ik vaak bijzondere jams van mijn schoonzoon, van de boomgaard en tuin uit Italië. Heerlijk

    ReplyDelete
  11. Wel een sfeervolle foto, die laatste! Heerlijk, zelfgemaakte jam.

    ReplyDelete
  12. Daar tel ik maar liefst 12 potjes heerlijke jam. En wat een gezellige vensterbank zeg.

    ReplyDelete
  13. Heerlijk, er gaat niets boven zelfgemaakte jam :-)
    Toch een mooi voorraadje en het staat gezellig!
    Groetjes Anita

    ReplyDelete
  14. Daar mag je best trots op zijn. Een prachtig gezicht vind ik het nog steeds, mijn potjes zelfgemaakte jam.

    ReplyDelete
  15. Wel jammer dat de oogst tegenviel. Je verheugt je er toch op. Maar ondanks dat heb je toch nog wat lekkere jam kunnen maken. Wat staat dat daar leuk in je kelder. Ik denk dat je af en toe even gaat kijken.

    ReplyDelete
  16. Tja, bomen kunnen natuurlijk ook op raken...maar je hebt toch nog wat potjes jam kunnen maken. leuk werk en altijd zo lekker! Mijn vader noemden we de Bramenkoning van Hoogeveen. Dan kun je wel raden wat voor jam hij altijd maakte

    ReplyDelete
  17. Fruitbomen en struiken heb je niet enkel voor de sier,maar je wil natuurlijk ook genieten van de oogst en inmaak.
    En dat gaat bij jou vast wel lukken met die lekkere voorraad op de plank.Geniet ervan!
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
  18. Heerlijk toch je fruitbomen.Je heb toch alweer een lekkere voorraad.En het staat nog leuk ook potjes met eigen gemaakte jam.

    ReplyDelete
  19. Je hebt weer een lekkere voorraad ondanks de tegenvallende oogst. Jam maak ik eigenlijk nooit. Meestal wordt het bij mij een compote of moes. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  20. Ziet er zo gezellig uit die voorraad potjes. Misschien ook eens in het wild bramen plukken,
    die zijn er nu al volop.

    ReplyDelete
  21. Wat jammer dat de oogst niet bepaald was waar je op gehoopt had. Maar met wat
    ander fruit erbij staan er toch maar mooi 12 potten vol heerlijk fruit die je toelachen.
    Kan me dat zo goed voorstellen, elke keer als je de potten weer ziet staan komt er een glimlach op je gezicht dat weet ik zeker Elizabeth, dat geeft gewoon een heerlijk gelukzalig gevoel en dat is puur genieten!!!

    ReplyDelete
  22. Toch een mooi resultaat, ziet er altijd zó gezellig uit en lekker natuurlijk !

    ReplyDelete
  23. Al die potjes bij elkaar, dat ziet er gezellig uit!

    ReplyDelete