Te koop

Thursday, August 22, 2024

Het moet niet gekker worden ...

Tjonge, ik moet even stoom afblazen hoor...
Ik was een paar dagen geleden in onze plaatselijke AH supermarkt en ik houd ervan om contant te betalen. 
Ik vind het belangrijk dat de functie caissière blijft bestaan. Je moet er toch niet aan denken dat je zonder menselijk contact je boodschappen moet halen?
En er zijn zoveel mensen die even dat praatje nodig hebben...


Natuurlijk vind ik het prettig om even langs de zelfscan te gaan als ik maar een paar producten heb en er een flinke rij bij de kassa staat...
Maar ik weet wèl dat het een gehannes wordt met veel boodschappen en zeker als je allerlei submenu's moet gaan kiezen. Dat kost best veel tijd. Die caissière doet dat veel sneller!

Enfin, ik had dus zojuist geld opgenomen en had een gemiddeld aantal artikelen en liep naar de kassa.
Maar die was versperd met een rekje met snoepartikelen en er stond een bordje op de lopende band dat deze kassa pas om 9.00 uur open ging...
Dus ik keek even rond en meteen sprak een medewerkster me aan die bij de zelfscankassa stond.

- Mevrouw, die kassa gaat pas om 9.00 uur open, u kunt hier bij de zelfscankassa betalen (het was 8.55 uur)
- Ja, dat kan wel zijn... maar ik wil contant betalen. 
- Dat kan hier ook, als u even uw artikelen scant... Dan kunt u bij de servicebalie afrekenen...




Oké, daar koos ik dan maar voor. Ik had misschien ook wel 5 minuten kunnen wachten (uit protest)...
Intussen zag ik 3 AH medewerkers bij de zelfscankassa's staan ...
Eén van hen pakte mijn bonnetje en liep daarmee naar de zijkant van de servicebalie. Ik rekende daar af, maar kon daar niet uit de winkel en vroeg of ik het bonnetje daarbij weer kon gebruiken in de ruimte van de zelfscankassa's. Nee, dat kon niet... 
- Mijn collega doet even voor u open...
Eén van de 3 deed daarna automatisch het hekje open. 
Nou, ik schudde inwendig heel hard mijn hoofd en moest daarbij ook nog flink op m'n tong bijten!

Is dit het nieuwe beleid om mensen maar te ontmoedigen om bij een 'gewone' kassa af te rekenen?



23 comments:

  1. Hier is een zelfscankassa waar je ook contant kunt betalen. Er staat trouwens wel altijd iemand klaar om je te helpen als er iets fout gaat bij de kassa's of als je iets niet snapt. Zo iemand vertelde me laatst dat je een statiegeldbonnetje ook gewoon bij die contantkassa kunt inleveren en dan krijg je dat bedrag contant. Omdat, zei ze, veel mensen dat echte statiegeld sparen in een potje

    ReplyDelete
  2. Zo'n situatie had ik laatst bij de D.irk. Ik had deze keer een wagen vol, en ook met producten die je pas in een submenu kon vinden. En ik wou ook nog alles in mijn 'bejaarden' boodschappenwagentje overhevelen. Wat een gehannes! Gelukkig werd ik geholpen. Maar dit zou zo veel handiger zijn geweest bij een gewone kassa. Die hebben ze wel maar die gaat bijna nooit open.

    ReplyDelete
  3. Hier mag ik niet klagen. Overal: 2 AH en 1 Jumbo zijn altijd de kassa's open. Ik ga nooit bij de zelfscan. Vind het onzindingen. En het bevordert diefstal. Dus prijsverhoging. En ik snap niet dat daar wél personeel staat en dat kassa's niet gebruikt worden.

    ReplyDelete
  4. We worden "met zachte hand" steeds meer gedwongen om alles digitaal te doen en steeds minder te communiceren op een natuurlijke manier, wat naar mijn idee heel nare gevolgen gaat hebben die niet niet meer terug te draaien zijn.

    ReplyDelete
  5. Bij onze AH is een paar maanden geleden de boel verbouwd. Er is nu nog 1 bediende kassa, die wordt aangeduid als "kletskassa" en waarbij staat aangegeven dat je er ook dialect kunt spreken. De paar keer dat ik er daarna nog ben geweest, viel het me op dat mensen daar in de rij gingen staan, en weigerden de zelfscan te gebruiken. En dat waren (gelukkig) ook jonge mensen. Ik begrijp de theorie die erachter schuil gaat, maar de praktijk is anders. Veel mensen willen die interactie. Ik werk zelf ook in een winkel, en soms voel je je meer social werker dan verkoper (wat ikzelf prima vind, maar er zijn collega's die dat toch lastig vinden).

    ReplyDelete
  6. Ik weiger de zelfscan principieel. Ik wil een mens achter de kassa. Even gewone communicatie. In ons dorp zijn er gelukkig altijd ook gewone kassa's open. In de rij vaak al een praatje met gelijkgestemden😀

    ReplyDelete
  7. De Lidl bij ons heeft tegenwoordig ook zelfscankassa's waarbij je alle gescande artikelen op een weegschaal moet leggen. Dit is om winkeldiefstal tegen te gaan. Het is alleen een vreselijk vervelend systeem en altijd moet er wel een medewerker komen helpen omdat het scannen niet lukt.

    Laatst was ik in een Action in België en alle zelfscankassa's waren in gebruik, terwijl het meisje dat kassadienst had nutteloos achter de kassa zat. Ik zei ook tegen haar dat ik wel lekker bij haar kwam afrekenen en misschien was dat nog wel sneller ook

    ReplyDelete
  8. Ja dit is letterlijk om uit je vel te sprigen Elizabeth, het ziet er inderdaad naar uit dat dit het nieuwe beleid is of gaat worden van de supermarktketens. Zelf betaal ik ook uitsluitend bij een normale kassa. Langzaamaan wordt de mensheid in allerlei opzichten ook via de politiek gedwongen te leven en te handelen, uitsluitend voor eigen gewin van de bedenkers, te walgelijk voor woorden. Snap volkomen dat de rook uit je oren kwam van boosheid door dit onlogische beleid

    ReplyDelete
  9. Mijn frustratie: Mensen die bij de gewone kassa's staan en meestal is daar een rij(tje) dus na het neerleggen vd boodschappen op de band heb je nog wel tijd voor de cassiere haar werk begint en je de boodschappen kan inpakken. In die tijd kan je prima je rugzak afdoen, portemenee of telefoon etc uit de diepte opdiepen. Nee eerst alles inpakken en dan eens op het gemakje rugzak afdoen en zoeken naar betaalmiddel. Daar wordt ik heel ongeduldig van.

    ReplyDelete
  10. Leuk om al die reacties te lezen! Ik heb nog niet meegemaakt wat jij beschrijft. Bij onze Appie zit er altijd 1 caissière. Er zijn twee kassa's en 6 zelfscankassa's. Peter weigert naar de zelfscan te gaan. Hij zegt dan, die caissière zit er niet voor niets. Ik die het net als jij. Met weinig boodschappen even naar de zelfscan. Bij Jumbo kon je een tijd punten sparen bij elke keer dat je zelf scande. Nou, die rij bij de zelfscankassa!!!! Mij niet gezien. En daar zitten meer caissières te wachten tot er een klant komt...

    ReplyDelete
  11. O, ik had kort geleden ook zo'n slechte ervaring. Ik kom sowieso al weinig bij de AH, maar iets dat ik daar altijd koop: koffiepads. Als het in de aanbieding is natuurlijk :-)
    Ik ga in principe het liefst naar de "bemande" kassa, maar dat is er maar eentje, daarom ga ik ook wel vaak naar de zelfscan. Ik heb altijd maar een paar dingen. Ik had drie keer achter elkaar dat ik controle kreeg! De eerste keer duurde het zo lang dat die melding uitgezet werd vanuit de winkel (ik denk dat de klantenservice dit erbij moest doen en het te druk had). De tweede keer moest ik even wachten, dat was nog te doen. Maar ik moest ook al mijn 7 boodschappen weer uit de tas halen. De derde keer moest ik echt heel lang wachten! Ik werd zo boos, terwijl ik op zich best wel een geduldig persoon ben. Ik wilde alles daar gewoon al laten liggen en zonder boodschappen weggaan. Maar ja, ik wilde wel die koffiepads... En dan kon die medewerkster er eigenlijk ook nog niks aan doen, ik was vooral boos op de bedrijfsvoering. Ik vind het echt heel klantonvriendelijk. Het was al niet mijn favoriete winkel, nu helemaal niet meer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ga dan vooral niet in 2 filialen van AH boodschappen doen! Er zit er 1 in mijn woonplaats, en 1 op weg naar mijn werk, dus ik wisselde af, en werkelijk elke keer controle bij de zelfscan, zelfs toen ik een keer alleen een brood en bananen kocht! Medewerkster legde uit dat dat komt doordat winkelen in meer dan 1 filiaal als verdacht wordt gezien, en daardoor word je dus (bijna) altijd gecontroleerd (bij gebruik van je bonuskaart uiteraard).

      Delete
  12. Wat balen ,en een idioot gedoe. Te zot voor woorden!

    ReplyDelete
  13. Ik ga nooit naar de scan kassa. Vind ik te lastig . En betaal gewoon met mijn bankpas , bij de “ gewone” kassa . Gelukkig hoef ik zelden naar A H , het lopen daarheen lukt me niet goed meer , vanwege heup problemen en bestel mijn boodschappen bij picnic gratis…

    ReplyDelete
  14. Wat een gedoe. Ik betaal ook liefst bij de ouderwetse bemande kassa

    ReplyDelete
  15. Wat je zegt, het is fijn om iemand te spreken.
    Ik ben de hele dag alleen, dus is het fijn om even te praten bij de kassa.
    Ga nooit scannen, heb het één keer gedaan met 3 dingen. Ging fout, en toen ik thuiskwam zag ik dat ik maar twee dingen had afgerekend :-(.
    Ben voor straf niet teruggegaan.
    Ik wil mensen bij de kassa en anders kom ik niet meer!

    ReplyDelete
  16. Ik woon nog in een heerlijk 'ouderwets' dorp en onze Gerrit, de supermarkt eigenaar, heeft 4 kassa's en twee zelfscankassa's. En ja, in onze supermarkt worden praatjes gehouden, aan de kassa's maar ook in de supermarkt zelf. Ik ken bijna al het personeel want de meesten komen van het dorp. Als ik daar straks weer binnenloop na een half jaar weggeweest te zijn voelt dat als een warm bad. En ja, in mijn dorp zijn alle winkels nog steeds op zondag gesloten en dat zal niet gauw veranderen. En ik hoor nooit van iemand dat hij of zij daar moeite mee heeft.

    ReplyDelete
  17. Tja, hier in de "grote stad" Utrecht is de bemenste kassa pas om 11.00 uur open en dan nog niet altijd. Het personeel is meer dan bezig met het vullen van de vakken en vaak is er slechts een personeelslid dat toezicht houdt op een twaalftal zelfscankassa's. Er zijn echt te weinig mensen te krijgen. Permanent wordt er gevraagd om nieuw personeel. Ik gebruik altijd een handscanner en echt dat went. Het is gemakkelijk dat je dan razendsnel kunt afrekenen (met pin dat wel).

    ReplyDelete
  18. Beste Elizabeth,adem in…..adem uit….
    We zullen met de moderne tijd mee moeten of we het nou handig vinden of niet.De tijd van winkeltjes op de hoek met koloniale waren of kruidenier behoren tot het verleden.Ook de laatste dorpsroddels en nieuwtjes gaan niet meer over de toonbank.Toen we aan de kassa met bankpas konden gaan betalen was het ook even wennen.Het betalingsverkeer zonder dat er echt geld aan te pas komt heeft ook veel voordelen,overvallen op winkels en kassaladen is drastisch afgenomen in de afgelopen jaren,die enkele kassa waar je nog cash kan betalen worden optijd afgeroomd en dat weten dieven ook.Er is waar dan ook moeilijk aan personeel te komen en de lange rijen kassa’s zullen we steeds minder aantreffen.Mijn zoon werk al ruim 38 jaar bij AH en heeft de vele veranderingen in het winkelsysteem meegemaakt,en ook de veranderingen in de mentaliteit van klanten die steeds meer een kort lontje hebben op het agressieve af,het is niet voor niks dat AH
    personeel niet meer verplicht is naamplaatje op kleding te dragen.
    Wanneer hij in de vroege ochtend de deur uit gaat om de winkel te openen en na dag hard werken met liefde voor de zaak in de avond even bij zijn moeder binnen komt lopen voor ‘n bakkie troost en stoom af te blazen en ik zijn verhalen hoor denk ik………pfffff ga d’r maar aan staan….
    Groet,Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mijn punt was vooral, dat er 3 mensen weinig tot niets staan te doen bij de zelfscankassa's en dat de gewone kassa dan onbemand is...

      Delete
  19. Ik ga zelden naar een supermarkt, heb zo’n hekel aan boodschappen doen en mijn man niet, dus die doet de boodschappen. Ik doe dan in huis wat er moet gebeuren en zo zijn we ongeveer tegelijk klaar om samen te gaan fietsen bijv !

    ReplyDelete