Te koop

Wednesday, June 19, 2024

Kerk Ucel en oude straatjes...

Nog even verder over onze vakantie... Nu we weer thuis zijn, lijkt het al weer 'lang' geleden en daarom ga ik maar snel wat blogberichten maken voordat de herinneringen weer wegzakken.
Iemand vroeg of ik niet opzag tegen de terugweg en ik kan je verzekeren dat ik daar vaak aan heb moeten denken! Maar DH veegde dat steeds van tafel en zei 'het komt allemaal goed'... 
Jaja, hij is wel een ervaren chauffeur maar ik was er helemaal niet gerust op. Vooral niet hoe we van die plek op de camping omhoog zouden moeten.


Telkens als we boodschappen gingen doen of een uitstapje maakten reden we langs dit bordje en dat hing bij de ingang van een hoger gelegen oud stukje dorp met alsmaar steigende smalle straatjes.


We hebben helaas daar niet zoveel foto's van en dat is achteraf wel jammer, want Marthy liet in een reactie weten dat ze hier vorig jaar geweest was. Althans, ik denk dat het dezelfde plek geweest moet zijn...

Op de foto hieronder zie je het begin bij de ingang van het oude dorpje.
Steile paadjes waar je alleen lopend kunt komen. 
Op het eerste gezicht lijken de huizen onbewoond, maar niets is minder waar. 
Er begon meteen ergens een hond te blaffen!

In de huizen zelf zal ook sprake zijn van behoorlijk hoogteverschil en ik stel me zo voor dat er overal kleine trapjes en opstapjes zijn...


Alle hoekjes worden benut om spullen op te slaan en het verbaasde me om toch een geparkeerde auto te zien!


En waar we ook niet omheen konden, was de kerk... Nou ja, we deden juist altijd een rondje om de kerk!



Een foto van het interieur van deze Eglise Saint-Pierre, niet helemaal scherp, maar HIER vond ik veel betere exemplaren.

Ik vind het mooi dat in Frankrijk de kerkdeur de hele dag open staat en dat je er zomaar naar binnen kunt.
Er valt soms een hele rust over je heen als je hier gaat zitten of rondloopt.

Ik sluit af met nòg een foto van de kerk, maar waar ook het huis tegenover de kerk op staat. 
Wat een prachtige luiken heeft dit huis en aan zijkant stonden ook nog leuke potplantjes, maar die zijn helaas niet te zien op deze foto...







14 comments:

  1. Mooi om met je mee te genieten van deze mooie plek!

    ReplyDelete
  2. Fijn om met je mee te kijken en genieten van die mooie plek!

    ReplyDelete
  3. Wat heerlijk om even mee te lezen. Frankrijk is zo'n heerlijk vakantieland.

    ReplyDelete
  4. Wat mooi, allemaal, die oude stadjes zijn prachtig.

    ReplyDelete
  5. In elk dorp of plein is tijdens vakantie wel iets leuks te ontdekken,hoe ouder hoe liever voor mij.Mijn ervaring in Spanje en Griekenland wanneer de kerkdeur op slot is dat je in de taverne die het dichtste bij de kerk of kapel staat de sleutel mag vragen om kijkje in de kerk te nemen.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. Dit soort dorpjes zijn zó mooi! Heerlijk dat 'uitgestorvene', je hebt het dorp voor jezelf en de plaatjes worden niet verstoord door bergen toeristen.
    Het is wel een uitdaging voor de knieën en de benen; hadden jullie spierpijn? Ik heb in zo'n dorpje wel eens gehad dat ik ingehaald werd door een oude bewoonster die helemaal krom liep, maar voor mijn gevoel naar boven vloog!

    ReplyDelete
  7. Mooi om even zo met je mee te kunnen genieten van oude straatjes in een oud dorpje waar het lijkt of de tijd heeft stil gestaan. Groet, Annemarie

    ReplyDelete
  8. Wat een prachtig stadje, ziet er zo heerlijk oud uit.
    Vind ook dat een kerk de hele dag open moet zijn als je behoefte hebt om er even rustig te zitten.

    ReplyDelete
  9. Leuk wat je laat zien, lopen door die kleine smalle straatjes en dan mooie of aparte hoekjes ontdekken blijft gezellig om te doen.

    ReplyDelete
  10. Dat mis ik zo, die leuke oude plaatsjes met al die trappen en hoeken, schots en scheef. Heerlijk, ik kan de sfeer voelen. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  11. De kerk hebben wij niet bezocht maar ik kan hem me wel herinneren. Wat zijn ze toch leuk, die oude dorpjes.

    ReplyDelete
  12. Ik krijg bij het zien van de foto's zin in mijn vakantie. Hoewel we niet naar Frankrijk gaan.En ik nog 6 weken moet wachten. Dus erg leuk om alvast een beetje mee te genieten!

    ReplyDelete
  13. Dat is echt puur genieten inderdaad, al die oude plaatsen met steile straatjes.
    Vind het altijd bijzonder dat de plaatselijke bevolking als zijn ze al 90 jaar bijna
    met gemak naar boven lopen. Uiteraard langzamer dan vroeger maar die mensen
    zijn echt ijzersterk. Ze hebben dan ook dagelijkse raining en dan zie je maar weer.
    blijven bewegen doet een mens goed!!!

    ReplyDelete