Te koop

Friday, March 8, 2024

Andijviepannenkoek met spek

Met enige regelmaat (1 per maand) maak ik deze andijviepannenkoeken. 
Het recept komt uit een magazine van Jumbo en ik heb het iets veranderd. Zo doen wij er geen stroop bij en heb ik de hoeveelheden aangepast

Wat heb je nodig voor 2 personen:
  • 300 gram fijn gesneden andijvie
  • 1 teentje knoflook
  • olie of croma
  • 100 gram bloem
  • 200 ml melk
  • beetje zout
  • 1 ei
  • Katenspek of Zeeuws spek (ong. 100 gram)

Bereiding:

1. Pers de knoflook en fruit deze in 1 eetlepel olie, voeg de gesneden andijvie toe en schep regelmatig om zodat het iets geslonken is, maar nog niet donkergroen kleurt.
2. Maak een beslag van de bloem, zout, melk en het ei en schep daarna de andijvie met knoflook er goed doorheen.
3. Laat de borden in een oven van 80 graden warmen.



4. Verhit wat olie in de koekenpan en schep de helft van het beslag in de pan en laat het uitvloeien.
 Leg er wat reepjes spek in. Bak de onderzijde goudbruin in ong. 4 minuten en keer dan de pannenkoek om, laat nog 2 minuutjes garen. Houd de pannenkoek warm op het bord in de oven.


5. Doe hetzelfde voor de tweede pannenkoek.

Eet smakelijk


En dan ben ik weer erg benieuwd wie er vandaag ook een recept heeft geplaatst op de blog!
De linkjes vul ik nog aan in de loop van de dag...

Ger - Lot - Dini - Els - Ilse - Marjan - Toos - Marthy - Miriam - 
Conny - Akkelien - Anita - Mieke - Janny - Sylvia - Willy - Annemarie

21 comments:

  1. Ha dat is nog eens andere (pannen) koek :))

    ReplyDelete
  2. Leuk recept! Ik doe deze keer niet mee.

    ReplyDelete
  3. Wij eten ook regelmatig pannenkoeken, meestal met spek, kaas, appels en naturel, maar dit is weer eens wat anders !

    ReplyDelete
  4. Het klinkt vreselijk maar ziet er heerlijk uit, of ik het ooit ga proberen??? Misschien als iemand anders het klaarmaakt voor mij, hihi. Pannenkoeken, daar ben ik gek op!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Als je een pannenkoek met spek lust, dan lust je deze variant ook...

      Delete
  5. Andijviestamppot is de enige stamppot die ik lekker vindt en dit doet me er toch wel aan denken. Dus deze ga ik eens voor mezelf maken als ik voor partner stamppot maak of gewoon gekookt want daar hou ik ook niet van

    ReplyDelete
  6. Het lijkt me wel lekker, maar ik eet eigenlijk geen pannenkoeken meer, vanwege de koolhydraten. Maar wie weet, probeer ik het toch eens!

    ReplyDelete
  7. Wat grappig dat we allebei een pannenkoekrecept hebben geplaatst op dezelfde dag!

    ReplyDelete
  8. Lijkt me heel lekker, ga ik beslist maken en dan probeer ik er toch een beetje stroop bij.

    ReplyDelete
  9. Dat is een verrassende combinatie.

    ReplyDelete
  10. Lijkt me lekker en zeker het proberen waard!

    ReplyDelete
  11. Ziet er lekker uit, weer een hele andere pannekoek, groetjes Anita

    ReplyDelete
  12. Ha dat is een recept waar ik zelf niet zo gauw op zou komen. Andijvie eten we eigenlijk nooit, maar zo is het het proberen waard.

    ReplyDelete
  13. Wat een bijzonder pannenkoek. Lijkt me heerlijk. Een vriendin had laatst pannenkoek met boerenkool en?? Met kaas uit de oven. Ik ga het proberen. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  14. Voor mij is de combinatie ook heel verrassend, en katenspek is heel lekker.
    Je weet maar nooit misschien ga ik het eens proberen, het ziet er in
    ieder geval lekker uit!!!

    ReplyDelete
  15. Wat een lekkere combinatie lijkt me dit. Wij houden van andijvie en pannenkoeken, dus dit zullen we zeker een keer eten.

    ReplyDelete
  16. Dit klinkt heerlijk!
    Hier thuis zijn ze niet zo gek op andijvie, maar ik denk dat ik met dit recept wel hoge ogen kan gooien. Bedankt voor 't delen!

    ReplyDelete
  17. Een andijviepannenkoek met spek leek me in eerste instantie nou niet iets wat lekker klonk, maar nu ik de foto heb gezien en het recept gelezen denk ik daar toch anders over, want op deze manier krijg je toch lekker veel groente binnen en je bent snel klaar. Een recept om te onthouden dus. Groet, Annemarie

    ReplyDelete
  18. Wij eten vaker rauwe fijngesneden andijviestamppot en pannenkoeken doen het hier ook goed en zeker ook de hartige varianten.Dus ga ik jou recept zeker proberen.
    Bedankt voor het delen,Elizabeth!

    ReplyDelete
  19. Dat lijkt me best lekker, weer eens wat anders dan een pannenkoek met kaas.

    ReplyDelete