Te koop

Wednesday, February 21, 2024

Achterlatertjes

Vorige week kreeg ik van Nel, mijn leidinggevende op de kledingbank, een klein zakje in mijn handen geduwd.
Ze had het ergens gevonden en dacht meteen aan Corrie en mij; wij hebben nogal wat kleine restjes garen liggen, dus...



Er zat een briefje bij waarop vermeld stond dat het een 'achterlatertje' was en ik ging op zoek naar informatie. En wat vond ik? 
Nou, hoe leuk is dat! Het hartje was natuurlijk speciaal voor Valentijnsdag gemaakt. Maar als je genoemde links aanklikt, zie je van alles ...

Ik dacht 'laat ik ook maar één en ander maken'  en hier en daar neerleggen. Eigenlijk is het net zoiets als de happy stones van Albèrtje. Die staan ook al zolang op mijn lijstje om eens te maken ...😉


Maar toen ik het gehaakte hartje eens goed bekeek, dacht ik 'hoe is dit eigenlijk gehaakt?'

De meeste gehaakte hartjes worden vanuit het midden gehaakt, maar deze is duidelijk heen en weer gehaakt en later waarschijnlijk met een vastenrandje afgewerkt.

Natuurlijk kon ik het niet nalaten om even iets te proberen! Die vastenrand is waarschijnlijk om een lossenketting gemaakt, dacht ik.

Al doende kwam ik tot een aardige imitatie en die ga ik hieronder met jullie delen als tutorial.




TUTORIAL gehaakt hartje in granny steek

Start met 6 lossen en sluit ring met een halve vaste.

1. Haak 3 lossen en 4 stokjes in de ring, keer

2. Haak 3 lossen en in de opening van de vorige toer (vòor de 3 stokjes) 3 stokjes, haak 4 stokjes in de volgende opening van de vorige toer (nà de 3 stokjes), keer ...

3.
Haak 3 lossen en 3 stokjes in de eerste opening, 3 stokjes in de tweede opening, en 4 stokjes in de laatste opening, keer...

4. Haak 3 lossen en 3 stokjes in de eerste opening, in elke volgende opening 3 stokjes en in de laatste opening weer 4 stokjes, keer...

5.
Haak 3 lossen en 3 stokjes in de eerste opening, in elke volgende opening 3 stokjes en in de laatste opening weer 4 stokjes, keer...

6. Haak 3 lossen en in de volgende opening 3 stokjes, in elke opening 3 stokjes, maar in de laatste opening slechts 1 stokje, keer...

7. Haak 3 lossen en in de volgende opening 3 stokjes, haak nu 3 lossen en 1 vaste in de volgende (middelste) opening, opnieuw 3 lossen en in de volgende opening weer 3 stokjes, haak 1 stokje in de laatste opening, niet keren!

In de volgende toer gaan we de rand haken.
8. Haak om elk buitenste stokje en om elke 3-lossen nu 3 vasten, met uitzondering van de punt onderin; daar haak je 6 vasten in. Ga door totdat je bovenaan bent gekomen, zie foto toer 8.



Nu haak je achtereenvolgens 1 half stokje, 1 stokje en 1 half stokje op de stokjes van de vorige toer, zie foto 8b, dan weer 3 vasten en 1 halve vaste in de vaste van de vorige toer, haak 10 lossen voor het lusje en opnieuw 1 halve vaste in dezelfde vaste van de vorige toer, ga verder met 3 vasten (zie foto 8c) om de lossenboog, herhaal het schuingedrukte  en sluit de toer met een halve vaste. 


Werk de begin- en einddraad netjes weg aan de achterkant.


Inmiddels heb ik al een paar hartjes gehaakt volgens dit patroontje. Maar zoals altijd ... ik ben het ook gewoon weer snel zat.. Dus ik ga over tot wat andere voorwerpjes om als achterlatertje neer te leggen.

En .... wie weet heb ik jullie ook weer gestimuleerd!

23 comments:

  1. Knap werk dat je het meteen na kunt maken! Leuke harten

    ReplyDelete
  2. Wat een leuk initiatief! Knap dat je ze meteen kon namaken.

    ReplyDelete
  3. Knap gedaan, door dat verloopgaren is het niet meteen duidelijk hoe het gehaakt is. Het hele initiatief is ontzettend leuk.

    ReplyDelete
  4. Wat leuk en inderdaad: een bijzonder gehaakt hartje! Bedankt dat je een mooie tutorial gemaakt hebt van je uitwerking. Ik ga 'm ook eens proberen.

    ReplyDelete
  5. Ach wordt dat nog steeds gedaan? Ik maakte vroeger zo kleine amigurumi's als sleutelhanger en liet die dan ergens achter. Leuk je tutorial!

    ReplyDelete
  6. Leuk, en dankjewel voor de tutorial. De links ga ik straks nog bekijken, want dat is echt een mooi idee (denk ik 😉)

    ReplyDelete
  7. Wat een leuk idee. Je zal maar zo’n mooi hartje ergens vinden. Ik snap dat je het na een paar keer wel gehad hebt. Lekker om dan weer iets anders te gaan doen.

    ReplyDelete
  8. Knap dat je het zo na kunt maken. Het is een leuk idee. Ik ken wel het I found a quilted heart. Ook zo'n project om een iemands dag op te vrolijken

    ReplyDelete
  9. Het initiatief kenden ik ook al van een FB groep De anonieme sjaal die in eerste instantie echt voor warme sjaal bedoeld was, maar zo langzamerhand kwamen daar ook andere dingen bij. Zelf heb ik wel eens onderzetters bij een supermarkt fietsenrek achtergelaten op bagagedrager.
    Hartje is heel mooi.

    ReplyDelete
  10. Een origineel patroon voor een gehaakt hartje! Het heeft trouwens ook wel iets weg van een aardbei als je de juiste kleuren gebruikt. Of zie ik er dat alleen in?

    ReplyDelete
  11. Leuk voor de vinders, knap om het zo na te maken.

    ReplyDelete
  12. Leuk, ik heb er al regelmatig over gelezen. Ook dat er mutsen worden achtergelaten. Ik had ook niet anders verwacht dan dat je het zou proberen na te maken. Goed gelukt. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  13. Wat leuk om zo'n hartje te vinden of te krijgen. Ook leuk zoals jij er direct weer mee aan de slag gaat. De hartjes zijn mooi geworden.
    Groeten
    Marga

    ReplyDelete
  14. Dat is een leuke variant op de happy stones.

    ReplyDelete
  15. Heel mooie lieve hartjes, echt een projectje voor jou waarmee je andere mensen blij kunt maken. Je bent een mooi mens.

    ReplyDelete
  16. Heel mooi je hartjes Wat een leuk idee zeg.

    ReplyDelete
  17. Knap hoor hoe je dit patroontje tevoorschijn hebt getoverd Elizabeth, maar kan
    me ook voorstellen dat je naar een aantal er ook weer snel op uitgekeken bent.
    Dit zijn leuke en mooie initiatieven, en goed dat er een briefje bij zit, de stenen
    zijn inmiddels wel behoorlijk bekend maar dit soort gelukcadeautjes is voor
    mij weer totaal nieuw en meerdere denk ik.

    ReplyDelete
  18. Nu ik het hartje in een effen kleur zie, komt het patroontje veel mooier uit. Wat verzinnen mensen toch leuke dingen om een ander blij mee te maken.

    ReplyDelete
  19. Leuk idee, inderdaad net zoiets als met de steentjes.
    Ben het nog niet tegengekomen, maar hier hadden ze vroeger wel boeken in zo'n zakje in het park. Die mocht je dan meenemen.
    Jouw effen hartjes vind ik het mooist.
    Misschien ook leuk om zo'n hartje eens aan iemand te sturen die ziek is of het moeilijk heeft.

    ReplyDelete
  20. Altijd leuk wanneer je zoiets vind en jij geeft er dan nog een vervolg aan, mooi !

    ReplyDelete
  21. Natuurlijk is dit ook heerlijke inspiratie. Ik ga hem wel eens proberen. Wat is dit ook leuk en ik ga nu de linkjes eens bezoeken, want die ken ik niet. En altijd leuk om iets nieuws te ontdekken

    ReplyDelete
  22. Dat achterlatertjehartje heeft je lekker bezig gehouden. Je hebt het goed na kunnen maken, maar ik snap dat je nu weer wat anders wilt zoeken 😉.
    In plaats van achterlatertjes maak ik weggevertjes, die ik weggeef aan 'bekenden' en onbekenden. Het is leuk om kleine projectjes te maken en daarna weer andere projectjes en tijdens het maken is de er natuurlijk voorpret!

    ReplyDelete