Te koop

Wednesday, January 10, 2024

Lekker koud

Genieten jullie ook van dit heldere weer na al die regen?
Ja..., het is koud en die oostenwind was guur, maar toch...




Als je dan aan het einde van de middag bij zonsondergang zulke mooie luchten ziet, dan wordt je toch vanzelf enthousiast!


Ons kleine huisje stoken we lekker warm met de houtkachel die ik om een uur of 3 's middags aanmaak.
Voordat we naar bed gaan, leggen we er nog 2 bruinkool briketten op en dan blijft de kachel nog een tijd nagloeien. 
Als we de volgende morgen opstaan, voelt hij nog warm aan.
De uren daarna wordt het huis verwarmd met de hybride warmtepomp, waar we zeer tevreden over zijn. Het is fijn dat de zonnepanelen met dit prachtige weer ook flink wat energie opleveren.


Hout hebben we gelukkig genoeg. DH heeft in de schuur een hele slimme oplossing bedacht voor de houtopslag. Dit is het open gedeelte van de schuur en zo ligt het hout toch lekker droog. 



We hebben verschillende soorten hout liggen, achterin zie je het hardhout en daar heb je lang profijt van in de kachel. Maar we beginnen altijd met kleine stukjes. 

Het kloven van het hout is best een klus en afgelopen herfst heeft DH samen met zijn broer een houtklover gekocht. Je ziet hem hier links op de foto.
Dat is een hele vooruitgang!

We vinden het leuk om zoveel mogelijk hout te gebruiken wat over is. Zo hebben we aanmaakhoutjes gemaakt van de stukjes hout waar onze zoon mee werkt. 
Als we bomen snoeien gebruiken we de dikke stukken van de takken en laten we ze drogen.

Op de foto hieronder zie je de takken van de eucalyptus liggen.
Die werd zò hoog en staat vrij dicht bij de gevel. Het werd gewoon gevaarlijk met die stormen van de afgelopen tijd.





En dan nog een paar fotootjes die ik vanmiddag maakte tijdens mijn rondje buiten...


Onze kippenijsbaan 😜... ach, wanneer zullen we toch weer kipjes krijgen? Het hok moet nog opgeknapt worden, maar buiten dat twijfelen we toch wel erg... Je hoort over pfas in eieren, en dan weer ophokplicht... waar doe je goed aan? Maar ik mis de gezelligheid van de kipjes wel hoor.


En zo ziet het er dan uit als van achter uit de schuur weer naar het huis loopt...
Leuke lantaarn hè... Heeft DH op Marktplaats gevonden en ik vind hem helemaal top!


Ik ga snel naar binnen, want daar wacht een lekker potje voor vanavond...

16 comments:

  1. Ik heb Mart even de foto van de houtopslag laten zien, vond hij geweldig. Ook wij gebruiken de dikke stukken van takken als er gesnoeid wordt. Oude planken worden in stukken gezaagd, eigenlijk alles van hout wat niet meer bruikbaar is. Wel ongeverfd natuurlijk.

    ReplyDelete
  2. Gisteren een eind gewandeld en het was heerlijk. Vandaag vonden we het heel erg koud, en waren we snel weer thuis. Wat wonen jullie daar toch prachtig zeg.

    ReplyDelete
  3. Wat een sfeervolle foto's Elizabeth, ja wij vinden het ook heerlijk nu even geen
    regen, en door de oostenwind is de atmosfeer ook veel droger. Inderdaad wel
    behoorlijk koud maar daar kun je je op kleden. Mooi de foo's van de beginnende zonsondergang dat geeft altijd iets sprookjesachtig. Gezellig om van buitenaf
    je kacheltje te zien branden, en dat geeft ook de allerlekkerste warmte, althans
    dat vind ik. Prachtige plek hebben jullie gecreëerd voor de houtopslag. En de
    lantaarnpaal vind ik helemaal SUPER. Mooi groot in verhouding met jullie
    landgoed, want dat is het gewoon. De overdenkingen betreft de kipjes begrijp ik
    hee goed, zie het hier ook regelmatig dat het weer fout gaat. Maar ja, dat
    dat tokken en scharrelen om je heen is ook zo leuk om van te genieten.

    ReplyDelete
  4. Het is absoluut heerlijk weer! Zo fijn dat de zon zich laat zien.
    Dat hout ligt er netjes bij, slim opgeborgen! Jullie wonen echt in een paradijsje. Denk je nog wel eens aan je oude buren? Dan woon je vast nog veel fijner hier met die gedachte.

    ReplyDelete
  5. Heel erg mooi allemaal! Het idee om het hout zo op te slaan, is goed gevonden. Mooi, overzichtelijk en plaats besparend.
    En ja kippen, wij hadden die vroeger ook. Maar toen de oudste doodging zijn we ermee gestopt. Altijd maar weer dat ophokken... we vonden het zielig voor die beestjes.

    ReplyDelete
  6. Behalve lekker koud, zien we ook de zon weer eens. Prachtige foto's van de zonsondergang!

    ReplyDelete
  7. Mooi, ja dat is het. Ik word jaloers als ik je houtkachel zie. Jij hebt de ruimte, maar hier durf ik zowat niet meer te stoken. We doen het dit jaar eigenlijk alleen nog met kerst en met oud en nieuw. En toen onze kleindochter smeekte of de haard aan mocht.Balen hoor, maar ja

    ReplyDelete
  8. Ja, heerlijk dit weer, lekker zonnig en op de kou kan je je kleden, veel beter voor mijn humeur dan al die regen en wind. Handig die houtopslag.

    ReplyDelete
  9. Wat een grote berg hout hebben jullie in de opslag. Ziet er mooi uit zo gestapeld.
    Vraag me wel af hoe jullie aan al dat hout komen. Straks zijn er geen bomen meer over in jullie tuin. Je kunt het ook in stukken kopen, maar dan heb je weer geen houtklover nodig. Of kan je ook hele stammen kopen?
    Zie hier in het park ook omgezaagde bomen liggen. De takken zijn versnipperd, maar de stammen liggen er nog. Eigenlijk wel jammer.
    Maar te ver weg voor jullie :-)
    Kipjes, dat zou leuk zijn. Pfas in de eieren, dat kan natuurlijk, maar dan zit het ook in de groenten van de moestuin. Ophokplicht... ja dat is er ook regelmatig. Wat een gedoe hè?
    Wat te denken van cavia's? :-) :-) :-)

    ReplyDelete
  10. Mooie luchten, die heb ik gemist. Kou deert mij niet, maar vanmorgen vond ik het onaangenaam. Gelukkig was het net wat aangenamer toen ik Dientje uitliet. Wel jammer dat het bijna voorbij is, de kou. Dan komt er zeker weer regen, buienradar stemt wat dat betreft niet hoopvol. Genieten dus. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  11. Daar kom je de winter mee door met zo’n handig opgeslagen hout voorraad.
    Jullie stoken vast wel op de Zwitserse manier zodat omwonende er geen last van ondervinden.Ben weer uit het ziekenhuis en blijf binnen wanneer het zo koud is,moet mijn lijf zo min mogelijk blootstellen aan temperatuurswissellingen,raden reumatoloog mij aan en binnen mijn zilverdraad onderkleding dragen.
    Wanneer je net als jullie zo ver weg kunnen kijken kan je echt genieten van de mooie luchten,ik kom in het klein aan mijn trekken wanneer ik door het serre raam kijk.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
  12. Een er leuk blog heb je gemaakt en een mooi inkijkje in jullie leven.

    ReplyDelete
  13. Prachtige foto's van jullie prachtige plek.
    Morgen het recept van het lekkere potje?

    ReplyDelete
  14. In deze koude dagen ben ik altijd wat jaloers op mensen met een houtkachel, want die warmte is zó anders dan die van een cv. Nou hebben wij de cv bijna niet aan hoor, wij doen het met een elektrisch kacheltje overdag en 's avonds zitten we op de bank onder een elektrisch plaid. Het is niet warm in huis (max. 16°), maar daar zijn we helemaal aan gewend (boven de 17° begin ik al te zweten 🤣). Maar als er bezoek komt, doen we de cv wel aan hoor, het moet tenslotte wel gezellig voor ze zijn als ze hier komen 😉.
    Ik snap dat jullie de kippen missen, die geven toch een hoop gezelligheid! Maar er zitten tegenwoordig wel wat haken en ogen aan (zoals aan steeds meer dingen lijkt wel...).
    Wat hebben jullie een prachtige lantaarn in de tuin, dat zal heel gezellig staan in het donker!

    ReplyDelete