Te koop

Friday, January 12, 2024

Arretjescake van Lot

Omdat Lot zelf geen blog heeft, maar wel graag recepten deelt, stuurt ze deze naar mij en maak ik er een blogbericht van...

 Arretjescake

 

Waarschijnlijk kennen de meeste mensen wel de Arretjescake, maar ik weet niet of dat allemaal met het originele recept gemaakt is.

 

Er zijn heel veel variaties op internet te vinden met andere toevoegingen of vervanging van de originele ingrediënten.

 

Origineel wordt hij gemaakt met frituurvet, en ik heb hem verschillende keren tijdens mijn werkzame leven gemaakt en rondgedeeld.  

Vaak wilde men dan het recept, maar soms nam het enthousiasme af als ze hoorden dat het gemaakt was met frituurvet.   

 

Ik blijf hem in ieder geval zo maken, de variatie met boter vind ik niet lekker, te zalvig en het mist de echte structuur ook, en noten en/of vruchten hoeven er van mij ook niet in.

 

Dit is mijn recept dat mijn oma ooit uitknipte; ik heb haar kookboek gekregen toen ze naar het bejaardentehuis verhuisde en in het boek zat ook dit uitgeknipte recept.




 

 

En zo hoort hij er uit te zien.

 


In deze link kun je lezen wat de  oorsprong van het recept is ...

13 comments:

  1. De naam Arretjescake heb ik nog nooit gehoord 😊, het is er een om te onthouden.
    Wat leuk dat je het oude recept van je oma nog hebt, ik las dat er 'edele, zuivere Delfia' in genoemd eordt, wat een mooie omschrijving van een ingrediënt.

    ReplyDelete
  2. Vet is vet, dus waarom mensen dat denken dat het niet kan omdat het frituurvet is. Heerlijk nostalgisch recept!

    ReplyDelete
  3. Lekker hoor, en dankjewel voor het recept.

    ReplyDelete
  4. Ik snap het wel hoor van dat frituurvet... ik moest zelf ook even goed kijken of het wel goed had gelezen! Maar wat is nu Delfia?
    Dit recept lijkt een beetje op de 'opstijftaarten' die je tegenwoordig in pakjes kunt kopen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geen idee wat opstijftaarten zijn omdat ik eigenlijk nooit bij dergelijke afdelingen kijk.
      Delfia als merk bestaat geloof ik niet meer maar Ossewit of de blokken vet (met 4 pakjes verpakt meestal) van de gewone huismerken zijn ervoor geschikt.

      Delete
    2. Aha, er gaat mij een lichtje op...

      Delete
  5. Leuk dat er zo enthousiast weer op mijn recept wordt gereageerd.

    ReplyDelete
  6. Jeugdsentiment. Ik heb het zelf nooit gemaakt. Mijn tante was er een ster in. Heerlijk, maar niet teveel. Ooit Arretjescake van Nollen gekocht. Dat is het niet. Groet, Dientje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja als je de echte originele versie kent is elke andere namaak.

      Delete
  7. Spruitjes, mmm heerlijk en een ovenschotel met spruitjes klinkt goed :) Arretjes cake, nooit van gehoord, maar ziet er heerlijk uit.
    Bedankt voor de link, zoals je ziet, het is nog niet opgelost :( maar ik blijf zoeken. Groetjes Anita

    ReplyDelete
  8. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit arretjescake geproefd heb, misschien toch maar eens maken.

    ReplyDelete
  9. Oh......Arretje NOF cake, wat leuk om zoveel pure nostalgie te lezen en te zien uit mijn jonge jaren.Thuis werd het vroeger veel gemaakt en had het bij ons een andere benaming.De huishoudelijke hulp die wij hadden in 1949 omdat ons moeder vreselijk eczeem had aan haar handen en niet in het water mocht daarmee en dat heel moeilijk was met 3 kinderen en een pasgeboren tweeling. Zij maakte ook vaak die cake voor het weekeind en storten die dan op een houten plankje wat ze een beetje schuin hield en dan zei '' kijk dit is stront langs een baantje'' wij zaten dan als kinderen te giechelen natuurlijk.En mijn zussen en ik zijn het altijd zo blijven noemen, behalve wanneer ik het op de dag van vandaag door heel Nederland tegenkom op de kaart, meestal op het terras van thee tuinen waar ze het lekkerste gebak zelf maken.Mijn schoonmoeder maakten ook nog een andere variant met oploskoffie(DE)inplaats van cacao, daardoor kreeg cake een zachte mokka smaak.
    Ik maakte het paar jaar geleden nog voor zus in de vorm van salamiworst met poedersuiker rondom en verpakt in huishoudfolie.bij aansnijden ziet het er uit als echte salami.
    Lot, bedankt voor het delen en het leuke sentiment!

    ReplyDelete