Te koop

Sunday, December 24, 2023

Kerstkaarten



Elk jaar breek ik me weer het hoofd over het bedenken van een mooie zelfgemaakte kerstkaart. 
Dat begint meestal vlak nà de herfstvakantie. En alhoewel ik een hele verzameling aan ideeën in de loop van de jaren heb bewaard ter inspiratie, vind ik het elk jaar moeilijker worden.
Mijn smaak is intussen behoorlijk veranderd en ik word ook nog eens steeds kritischer...
Uiteindelijk had ik dan dit jaar ergens half november een plannetje en ging ik nadenken over de uitwerking.


Dat begon met het maken van achtergrondpapier in bruin, beige en blauwtinten. Ik deed dat m.b.v. van de gelli plate.


Toen ik mijn ontwerpje klaar had, maakte ik van dik karton sjabloontjes zodat ik niet steeds opnieuw de vorm van het papier moest bepalen en ik sneller kon werken.
Elk laagje papier heeft een nummer en zo wordt de achtergrond opgebouwd.


Dit was zo ongeveer mijn plan. Een donkere lucht met een fonkelende ster.
De ster, schapen en herders zijn gemaakt m.b.v. stansjes.

In de velden van Bethlehem zijn de herders met hun schapen en zij worden 'verblind' door het licht van de engelen met hun zang 'Ere zij God, in de hoge'...

Na het engelenlied gaan de herders op weg naar Bethlehem en vinden zij het kindje Jezus in doeken gewonden (heel normaal voor die tijd) en liggend in een kribbe (voederbak).
Zij aanbidden het Kind en vertellen later overal wat ze hebben gezien!
Je kunt de geschiedenis HIER lezen.







Ik had heel wat kaarten te maken, en vorige jaren varieerde ik nogal eens. Maar dit jaar niet, hooguit in kleine details zoals de kleur van de donkere lucht of de kleur van de basiskaart.


De randjes van de scheursels werden licht met goud bestempeld en op elke kaart schreef ik de tekst handmatig met een goudkleurige metallic stift.

Voor een aantal kaarten had ik bijpassende enveloppen, maar ik had ook kaarten gesneden uit dik papier en daar wilde ik nog enveloppen voor maken.


M.b.v. een sjabloon tekende ik de enveloppen op crèmekleurig papier en aan de binnenkant maakte ik een 'liner'. Dat had ik ergens gezien op internet. En dat moest natuurlijk het lied worden dat de engelen zongen, dus maakte ik daar de nodige printjes van.
En zo kwam alles tòch nog op tijd af!
Ik hoop maar dat de post ze allemaal (op tijd) heeft afgeleverd.


Rest mij nog om jullie allemaal hele fijne en gezegende kerstdagen toe te wensen!

19 comments:

  1. Hele mooie kaarten!
    Voor jou en je naasten ook hele mooie kerstdagen gewenst.

    ReplyDelete
  2. Ze zijn mooi! En ik wens jou ook hele mooie kerstdagen toe!

    ReplyDelete
  3. Wat een werk heb je hieraan gehad. Maar het resultaat mag er zijn! Wat een goed idee van die envelop. Dat idee "steel" ik van je. Fijne Kerst en een goed 2024! 🎄

    ReplyDelete
  4. Wat een werk Elizabeth maar ze zijn prachtig.En ook een Fijne Kerst en een Gelukkig Nieuwjaar.

    ReplyDelete
  5. Héél mooi!
    Wat handig die sjablonen voor de achtergrond. De gestanste figuurtjes doen het er goed op en de gouden tekst in verschillende lettertypes maakt het helemaal af.
    De enveloppen met de bladmuziek heb je er perfect passend (letterlijk en figuurlijk) bij gemaakt.
    Ik hoop voor je dat alle kaarten inderdaad zijn aangekomen, bij mij wel 😉, dank!
    Ik wens jullie hele mooie kerstdagen!

    ReplyDelete
  6. Het is de moeite waard alle voorbereidingen ed, het zijn mooie kaarten geworden. Jullie ook fijne kerstdagen en voorspoedig 2024.

    ReplyDelete
  7. Een zelfgemaakte kerstkaart is altijd een feest om te ontvangen! Mooie dagen!

    ReplyDelete
  8. Het is prachtig en wat een tijd en aandacht en veel liefde heb je hier aan besteed! En dan ook nog deels zelfgemaakte enveloppen, ongelooflijk!
    De post doet er dit jaar heel lang over... Kaarten van mij hebben er wel 8 dagen over gedaan, gewoon in Nederland.
    Hele fijne feestdagen gewenst voor jullie!

    ReplyDelete
  9. De kaart is zéker op tijd bezorgd en heeft een prominente plek in de boekenkast gekregen. Hij is prachtig en nu kan ik ook zien hoe hij gemaakt is. Dankjewel!

    ReplyDelete
  10. Prachtige kaarten, hier kwam hij op tijd, dankjewel!

    ReplyDelete
  11. Je hebt er heel wat werk aan gehad maar ze zijn dan ook prachtig.

    ReplyDelete
  12. Handig gedaan met die sjablonen. Het is een prachtige kaart geworden. Hier was die op tijd. Fijne dagen. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  13. Ik mocht ook een kaart ontvangen:-) Zo mooi!! gewoon een cadeautje :)
    Ik wens jou en je familie hele fijne, warme en gezellige dagen en voor 2024 veel geluk, maar vooral een goede gezondheid. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    ReplyDelete
  14. Prachtig. Ik ben niet zo creatief en handig en heb ooit een zelfgemaakte verjaardagskaart gekregen die prachtig was.

    ReplyDelete
  15. Wat práchtig gemaakt!
    Gezegende kerstdagen en alle goeds voor 2024!

    ReplyDelete
  16. Ook hier hangt zijn mooie kaart.
    Prachtig vind ik het en na het lezen van dit bericht vind ik het zelfs nòg mooier!!
    Het idee is uiteindelijk toch nog boven komen borrelen en dan is het fijn om daarmee aan de slag te gaan.
    Bedankt hoor en voor jullie ook hele fijne dagen.

    ReplyDelete
  17. Ben heel blij met een van deze schitterende kaarten die jij gemaakt heb.
    Natuurlijk hangt hij tot eind januari bij alle andere kaarten die ik heb gekregen.
    Deze is echt super mooi, en zo leuk dat ie zelf gemaakt is.
    Een kunstwerkje wat zo maar blijvend kan zijn.
    Wens jullie ook hele fijne kerstdagen.
    Lieve groetjes,
    Floor

    ReplyDelete
  18. Ja en ook hier hangt zo'n pracht exemplaar , echt een schoonheid.
    En wat heb je er veel aandacht aan besteed. Het voordeel van deze
    manier van werken is dat je niet zo heel precies hoeft te bedenken
    welke voor wie zal zijn want de verschillen zijn niet heel groot. En
    dat scheelt ook heel veel tijd.
    Wens jullie ook liefdevolle kerstdagen toe.

    Lieve groetjes,
    Josephine
    🎄🎄🎄🎄🎄

    ReplyDelete
  19. Hier staat je mooie kaart op de kast, prachtig !
    Het is veel werk, maar complimenten hoor, ik kan er zó van genieten.
    Fijne dagen en weer een creatief nieuw jaar tegemoet 🌲

    ReplyDelete