Te koop

Thursday, February 9, 2023

Junk Journal van Daphne's Diary

Bij Irene zag ik van de week toch zò iets leuks! Ik werd er helemaal enthousiast van en besloot gistermorgen een knutselochtend te nemen.


Ik koos een wat ouder nummer uit de stapel Daphne's Dairy en bekeek het filmpje van Nina Ribena
nog eens goed...


Eerst begreep ik niet waarom ze een reepje stof gebruikte en dat later weer verwijderde, maar het bleek niet te blijven plakken (vertelde Irene). Nou, ik heb het maar meteen met een kartonnen reepje gedaan.


Toen de 'rug' gemaakt was, heb ik de omslag doorgestikt met de naaimachine.
Ik heb een speciale naald voor dit soort dingen, want hij wordt er wel bot van. 


De stappen even op een rijtje
1. Trek de voorkant van een nummer en zoek er een schutblad bij
2. Verstevig de kaft met een extra blad zoals in het filmpje en snijd alles op hetzelfde formaat
3. Na het vastplakken eventueel nog bijknippen
4. Rondom naaien met een middelgrote stiksteek
5. Doormidden snijden
6. Smalle strook voor de rug snijden (1,75 - 2 cm breed) en 2 stroken bijpassend designpapier (3,5 - 4 cm breed) voor de buiten- en binnenkant
7. Met sterke lijm vastplakken en even laten drogen
8. De randen van de rug ook doorstikken op de naaimachine
9. Dun elastiek een aantal keren om de rug winden en vastknopen
10. Je kunt de katernen nu vullen


De laatste stap vind ik nog lastig. Ik wilde een aantal pagina's uit het nummer van deze Daphne gebruiken, maar alles staat nu wel dwars.
Dus ik ga nog even uitvogelen hoe dat beter kan. Tips zijn welkom...



15 comments:

  1. Het ziet er mooi uit! Leuk om er mee bezig te zijn, lijkt me.

    ReplyDelete
  2. Je hebt het hele proces goed uitgelegd! Nina gebruikt de pagina’s uit het blad als ondergrond en gaat er nieuwe dingen overheen plakken. Ik zag, dat ze soms de randjes wel zichtbaar laat, vanwege de mooie kleurtjes. Ik heb in mijn boekje printerpapier er bij gebruikt.
    Bij mijn vorige boekje heb ik de omslag in de lengte gevouwen en toen een stuk eraf gesneden. Dan heb je de pagina in de normale stand. Er is zó veel mogelijk! Veel plezier verder…

    ReplyDelete
  3. Je bent lekker bezig geweest, ik denk dat het een heel leerzaam project is.
    Ik kan je natuurlijk de tip geven om het boekje vooral in bed te bekijken, dan hoef je het niet te draaien, maar daar heb je niet zoveel aan. Ik ben niet zo thuis in de wereld van de journals, dushelaas, van mij geen tips.

    ReplyDelete
  4. tja tips moet je mij hiervoor niet vragen heb echt geen idee.
    Leuk ziet het er wel uit en gelijk een bestemming voor oudere bladen.

    ReplyDelete
  5. Oh wat een leuk blogbericht! Helemaal mijn 'cup of tea' 😂.
    De link naar het filmpje heb ik natuurlijk meteen aangeklikt; toen de eerste aflevering afgelopen was, moest ik mezelf dwingen eerst op je bericht te reageren voordat ik de volgende afleveringen mag bekijken.
    Nog nooit bij ik een Daphne's Diary in het echt gezien (misschien maar goed ook🙊), maar nu ik jouw uitwerkingen zie, krijg ik er wel veel zin in...
    Je kaft is heel mooi geworden! Ga je het boek vullen met een thema of geef je jezelf de vrije hand? Dat de bladzijden gekanteld zijn, vind ik persoonlijk nooit erg. Als je je eraan stoort, zou je ervoor kunnen kiezen het boekje dwars te houden tijdens het invullen. In plaats van bladzijden om te slaan van rechts naar links, kun je zo bladeren van beneden naar boven.
    Zo, dan mag ik nu van mezelf naar de volgende video (maar eerst een kopje thee zetten).
    Veel plezier met je nieuwe boekje!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik heb lang zitten dubben over de inhoud, maar ik ben eruit...
      Toch maar een thema!

      Delete
  6. Oeps foutje: Nog nooit HEB ik...
    sorry!

    ReplyDelete
  7. Wat is het een leuk blad, hé! Mijn schoonmoeder had er een abonnement op. Zelf heb ik er eens een paar bij de kringloop gekocht en je haalt er zoveel leuke ideetjes uit en vooral prachtige plaatjes. Ideaal voor mensen die graag knutselen :-)

    ReplyDelete
  8. Wat een mooi boekje. Ga zo het filmpje bekijken. Persoonlijk vind ik het niet storend dat de pagina gedraaid is. In ieder geval bij de pagina die je laat zien, 5e foto. Jouw boekje is ook al inspirerend. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  9. Ziet er erg leuk uit, en zo te lezen heb je genoten van het maken er van.
    Niet dat ik alle begrepen heb van jouw uitleg, maar mij gaat het om het resultaat. Daphne's Diary is een leuk blad, echt iets voor jou lijkt me.

    ReplyDelete
  10. Wat een enig boekje. Leuk dat je de beschrijving geeft, want ik zou het zelf nooit bedenken. Dat de bladzijdes dwars liggen zou ik niet erg vinden, want ik begrijp dat je ze nog kunt beplakken met allerlei leuke dingen. Ik ga het ook eens proberen.

    ReplyDelete
  11. Heerlijk dat je zo enthousiast werd bij het zien van de
    Junk Journal op de blog van Irene. En wat ben je fantastisch
    geslaagd met de uitwerking van jou Journal. Het zijn enige
    bladen, heb er ook een aantal dus wie weet ga ik ook nog
    een keer aan de slag. Heel handig dat je het hebt doorgestikt
    dat geeft mooi veel stevigheid zeker als je het behoorlijk gaat
    vullen. Zeer geslaagd Elizabeth en voor herhaling vatbaar denk ik.

    ReplyDelete
  12. Wat is dit een leuk boekje geworden. Natuurlijk heb ik het filmpje even vluchtig bekeken, die ga ik zeker later nog wel uitgebreid bekijken. Daphne's Diary heb ik de winkel wel eens doorgebladerd, maar eigenlijk nog nooit aangeschaft.

    ReplyDelete
  13. Wat een prachtig boekje heb je gemaakt. Ik ken het blad eigenlijk ook niet. Ik zal ook eens even t filmpje bekijken.

    ReplyDelete
  14. Je hebt het weer fantastisch gemaakt, maar ik val natuurlijk in herhaling als ik zeg dat jij daar echt gevoel voor hebt en een kei in bent :-)

    ReplyDelete