Te koop

Wednesday, November 23, 2022

Ontwerp boerderijdeken

Vandaag wil ik iets vertellen over hoe ik de boerderijdeken maak. Niet specifiek over de techniek 'mozaïek haken', want dat heb ik HIER al enkele keren gedaan.

Nee, ik wil nu laten zien hoe ik van een afbeelding een geschikt patroon maak met behulp van een teltekening. 

Ik gebruik het voorbeeld van de koe, want dat is het volgende deel in de boerderijdeken.
Dit pixelplaatje hiernaast had ik gevonden op internet; helaas werkt de link niet meer, dus kan ik niet aangeven waar het vandaan komt.

Je kunt dit plaatje niet zomaar na haken, want bij Mozaïek haken werk je met lagen over elkaar.
Je haakt vasten (een korte steek van 1 vakje) en je haakt stokjes (een langere steek van 2 vakjes boven elkaar), die vaak over de vasten eronder gaan. Zie de foto hieronder...





Ik heb bij de koe een heleboel aanpassingen moeten doen om dat voor elkaar te krijgen.
En toen ik de teltekening (hiernaast) had gemaakt, ging ik proefhaken.
Dan kom je allerlei foutjes en onmogelijkheden tegen, en die pas ik dan meteen weer aan.

Tot nu toe is de koe wel het meest ingewikkelde item van de deken geweest. Ik heb hem dan ook wel 4 keer proef gehaakt, omdat ik steeds niet tevreden was.


Bij Mozaïek haken gebruik je normaal maar 1 kleur per toer, maar omdat ik een gevlekte koe wilde hebben, lukte dat niet. Dus ik heb heel vaak een andere kleur draad moeten aanhechten en regelmatig van kleur gewisseld. Dat geldt ook voor de roze accenten. En soms nam ik de groene draad een heel eind mee achter de steken van de witte koe.


Ik kwam er ook achter dat je een ander effect krijgt als je een vaste in beide lusjes maakt, dan krijg je meer een accent. 


Al met al is het koeiendeel dus geen zuiver Mozaïek haken, maar een combinatie van verschillend haaktechnieken om een zo goed mogelijk effect te krijgen; in dit geval een duidelijke koe.


En zo is het dan uiteindelijk geworden! Bij de kop van de koe zijn er voornamelijk allemaal vasten gemaakt, omdat de details dan beter uit kwamen. Je kunt dat verschil goed zien op de collagefoto van de proeflapjes.
Ik kan je vertellen dat ik blij was dat de koeien eenmaal goed en wel in de wei liepen, want het was me het klusje wel. Maar ik vind uitdagingen leuk en heb er plezier in gehad!
Op naar het volgende en laatste deel...


18 comments:

  1. Mooi zeg, dat lijkt me knap ingewikkeld dat mozaïek haken, en ook nog eens naar eigen ontwerp.

    ReplyDelete
  2. Zooooo knap dat je dit helemaal hebt uitgezocht en daarmee
    een fantastisch resultaat kan laten zien Elizabeth, je kan wel
    een boekje gaan schrijven voor liefhebbers, en die zijn er
    ZEKER!!! Ga je schaapjes ook nog met zwarte accenten
    bewerken? Het is wel een TOP deken, echt geweldig!!!

    ReplyDelete
  3. Echt knap dat je dit voor elkaar kreg. En wat een geduld en doorzettingsvermogen moet daarvoor hebben gehad.
    En wat wordt ie LEUK!!!

    ReplyDelete
  4. Ik snap er helemaal niks van, maar je hebt het geweldig gedaan.
    Prachtig, zó knap, zó mooi.

    ReplyDelete
  5. Heel knap gedaan! Echt bijzonder goed gelukt!

    ReplyDelete
  6. Een énorme klus, maar wel met heel leuk resultaat.

    ReplyDelete
  7. Wow! Dat noem je doorzettingsvermogen. Heel knap hoe je uitgevonden hebt, hoe je het kunt doen. Het is een schattige koe geworden. Een prachtige toevoeging aan de mooie deken. Het is gewoon een plaatje!

    ReplyDelete
  8. Wauw, Elizabeth, wat ziet het er al geweldig uit! Zo knap hoe je die figuurtjes zo mooi krijgt, dat is niet zomaar een uitdaging, dit is een ware breinbreker geweest.

    ReplyDelete
  9. Snap ook niet hoe je dit allemaal voor elkaar krijgt, maar met geduld en doorzettingsvermogen is het je gelukt.
    Die koetjes vind het het leukst van de hele deken, ze kijken zo schattig, echt zin om koe te knuffelen :-)
    Vind het heel knap van je, mijn complimenten.

    ReplyDelete
  10. Dat ziet er prachtig uit Elizabeth heel leuk al die verschillende boerderij dieren.Knap werk hoor dat uitvogelen van al die steken.

    ReplyDelete
  11. Wow indrukwekkend zo mooi en ja echt mooie gevlekte koeien

    ReplyDelete
  12. Veel werk, maar leuk om te doen. Het is altijd spannend om het er uit te laten zien zoals je wilt. Leuk om te lezen hoe jij het aangepakt hebt. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  13. Wat knap dat je zo'n mooi koeienplaatje om kunt zetten naar een goed haakpatroon!
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal kan volgen, maar dat ligt natuurlijk aan mij omdat ik de techniek niet beheers.
    Je proeflapjes laten mooi zien dat het een ingewikkeld werk is, maar het is je gelukt en ik vind jouw koetjes prachtig!
    Nu nog het laatste deel, paarden misschien? Of heb je iets anders in het hoofd?
    Zijn je schaapjes nu klaar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. De schaapjes krijgen nog wat accenten. En nee, geen paarden op het einde van de deken...:)

      Delete
  14. Het is je goed gelukt! Het wordt een hele mooie deken.

    ReplyDelete
  15. Wat heb je dat mooi gemaakt. Leuk dat je het aan ons uitlegt, ook handig voor jezelf. Het lijkt me een leuke maar ingewikkelde techniek. Het resultaat is echt Super!

    ReplyDelete
  16. Knap uitgevogeld, heel geslaagd, gaaf zo die deken!

    ReplyDelete