Te koop

Friday, June 28, 2024

Franse sfeer vasthouden

En als je dan zoveel moois hebt gezien in Frankrijk, wil je graag die sfeer even vasthouden...
Ik had tijdens de vakantie al ideetjes voor onze tuin.
Eén daarvan is dat we een druivenplant willen poten bij de drager van de veranda. Daar kan hij mooi omhoog groeien en twee kanten opgeleid worden. 
Maar we wachten hier nog even mee tot de herfst.


We kochten een nieuw stuk tafelzeil voor de eettafel buiten. We kwamen dat tegen in de grote Franse supermarkt en als liefhebbers van lavendel en hortensia konden we dit niet negeren...
En wat is er dan leuker dan meteen even je tafel re-stylen met oude spulletjes!


Mijn violen hadden toch best wel 'geleden' in de vakantie. Onze zoon kwam ze om de dag water geven, maar zelf deed ik dat minstens elke dag en zorgde ik ervoor dat ze niet teveel in de zon stonden en bij een hevige regenbui beschut onder het afdak. En ik vis de slakken er steeds uit. 
Tja, dat kan ik natuurlijk niet van hem verwachten...
Dus het was wel een uitdaging om ze weer een beetje 'bij' te krijgen. 


Ik was wel verbaasd dat mijn armetierige Lobelia plantjes uit de supermarkt waren gaan bloeien en ik heb ze op het muurtje gezet en oh jongens... dat is toch echt een Frans sfeertje, of niet...?


En ons lavendelveldje in de avondzon dan...?


Onze hortensia's aan de voorkant doen het geweldig dit jaar! Even niet kijken naar de dode buxushaagjes, dat gaan we nog een keer aanpakken... Misschien wel iets met 'keien'...(net als in Frankrijk).
Wat een bloemen en wat een knoppen ...


Als ik er bij sta, dan blijf ik foto's maken...

En dan nog de Franse temperaturen die we hebben... Nee, het is niet moeilijk om de Franse sfeer nog even vast te houden!


22 comments:

  1. Oh wauw, die hortensia's zijn prachtig! Ja echt wel Franse sfeer!

    ReplyDelete
  2. Wat er op je tafel staat vind ik leuk!

    ReplyDelete
  3. Je kijkt met frisse ogen naar je eigen omgeving en dan klopt het gewoon, dat je zo geniet in Frankrijk: de sfeer past bij je! En wat een beeldig tafelzeil! Gelukkig knappen de viooltjes met wat extra zorg weer goed op.

    ReplyDelete
  4. Nou je hebt er echt iets gezelligs van gemaakt en wat een geweldige bloemen/planten.
    'k Denk wel dat je de sfeer zo goed vast kunt houden.

    ReplyDelete
  5. Niks mis mee om die Franse sfeer nog even vast te houden,een teken dat je het daar tijdens vakantie naar je zin hebt gehad.En toch blijf ik altijd zeggen en vinden dat wat je ook doet thuis die lavendel in je eigen tuin niet zó lekker ruikt dan in Frankrijk.de kan koude sangria op het Spanje terras veel lekkerder was dan thuis,de feta op de boerensalade op Kreta voller van smaak is dan thuis,de Riesling bij die wijnboer aan de Moezel,Saar en Ruwer meer tonen van fruit had dan die fles uit mijn kelder,de camembert uit Normandië meer uitloopt en meer pit heeft dan van mijn kaasboer,de granaatappels in Turkije veel meer zoete pitjes hebben,en zo kan ik nog wel ff doorgaan.Het is de ambiance,de geluiden,de geuren de lokale bevolking de muiziek in het land waar je bent op dat moment die de sfeer geeft aan dat alles.Het gras is altijd groener bij de buren……toch!
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, daar heb je helemaal gelijk in Ger! En je hebt dat gevoel ook heel mooi verwoord!

      Delete
  6. Lobelia's zijn altijd zulke lekkere doorbloeiers.
    De Hortensia's houden van veel regen, dus die hebben de tijd van hun leven gehad.
    Maar met die warmte hingen ze bij mij in één dag al slap terwijl er water genoeg in de grond zit.
    Die zon.... dat waren ze niet gewend hè.
    Jouw tuin en potten staan er gezellig bij, dus genieten nu je in de tuin kunt zitten.

    ReplyDelete
  7. Ja, dit is ook een heel fijn plekje :-) Violen hebben op een gegeven moment toch hun beste tijd gehad, denk ik. Prachtig, de lobelia's en de lavendel en de hortensia's! En wat een geweldig leuk tafelkleed hebben jullie meegenomen van de vakantie.

    ReplyDelete
  8. Tafelzijl is er in Frankrijk te kust en te keur, groot gelijk dat je een stuk hebt meegenomen. Heerlijk hè, om weer wat met je eigen plantjes te rommelen. Ziet er fijn uit.

    ReplyDelete
  9. Je tafel ziet er heel gezellig uit en wat leuk dat de lobelia's het zo goed doen!

    ReplyDelete
  10. Heerlijk om zo thuis op zijn Frans na te genieten. Wat bloeit alles al mooi

    ReplyDelete
  11. Prachtig staan de Hortensia’s erbij. De mijne heeft alleen een paar bloemen op een steeltje. Geweldig tafelzeil vonden jullie En France. Daar heb je volgens mij veel keuze. De Franse sfeer zit er wel in met de vrolijke bloemen en potten. De warmte is er ook, dus een extra vakantie. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  12. Ohhh, die hortensia's! 😍 prachtig!
    Met de viooltjes en potjes lobelia's heb je het heel gezellig gemaakt.

    ReplyDelete
  13. Jeetje wat super de hortensia’s! En de lobelia’s, , inderdaad een Frans sfeertjes!

    ReplyDelete
  14. Wat een heerlijke sfeer bij jullie, en zo'n tafelzeil daar ter plekke kopen zijn juist van die leuke dingen die zeker steeds weer dat heerlijke gevoel van Frankrijk geven als je je boterhammetje aan het smeren bent. Prachtig ook al die paars/blauw tinten en de nonchalance waarmee je dingen neerzet geven een heerlijk gevoel. Heerlijk nagenieten van alle belevenissen.

    ReplyDelete
  15. Dat ziet er echt uit alsof je nog denkt dat je in Frankrijk bent! Prachtig die hortensia! En de Annabella er tussen....

    ReplyDelete
  16. Lekker nagenieten jij met je mooie tuin en planten, heerlijk behalve de hitte, ik kan er echt niet tegen.

    ReplyDelete
  17. Een kleine verandering kan weer zo leuk zijn. Prachtig tafelzeil. En wat bloeit alles mooi. Vooral de hortensia s zijn een lust voor het oog.

    ReplyDelete
  18. Een druif is zo fijn in een tuin. Wij hadden bij de verhuizing een aantal stekken meegenomen, maar helaas is niks aangeslagen.

    ReplyDelete
  19. Daar ben ik nog even Elizabeth, op mijn blog heb ik onder jouw reactie nog iets geschreven over de houtsnippers die jij dacht te zien. Misschien heb je het
    inmiddels al gezien?

    ReplyDelete
  20. Wat heerlijk dat je het franse gevoel nog weet vast te houden en weet te vertalen naar je eigen tuin. Het tafelkleed helpt daar vast aan mee; wat een mooie! En ja lavendel en Frankrijk horen echt bij elkaar. Fijn dat de plant het bij jullie ook zo mooi doet (is mij nooit gelukt). En ach, de viooltjes. Ja, heel begrijpelijk dat je er zelf meer aandacht aan geeft dan de 'vakantiekracht' 😉, maar nu ze doorhebben dat jij er weer bent, gaan ze vast weer uitbundig bloeien!

    ReplyDelete