Te koop

Monday, April 8, 2024

Lekker buiten bezig

We hadden altijd een buxushaagje midden in het gazon in de achtertuin. Maar zoals overal helaas, ging de buxus ten onder aan de buxusmot...
Hij heeft nog een jaar kaal gestaan en onze buurman vroeg al een keertje of we hem misschien groen gingen spuiten.


Maar DH heeft hem er vorig jaar oktober uitgehaald zoals je hierboven op het filmpje kunt zien.
Daarna lag het een poosje stil...


Maar eind maart was er een klusweek gepland en hier zie je het begin van een terrasje.

Tussendoor was het nog even een zandbak voor de kleinkinderen, maar in april werd het serieuze werk weer opgepakt.

De tegels komen uit de tuin van onze jongste zoon, die graag grotere tegels wilde hebben.

De parasol komt van Marktplaats en ziet er nog heel erg mooi uit. Er zit een marmeren plaat als voet bij.



Nu waren we de hele winter al op zoek naar een tuinsetje en ik wilde persé een Kettler setje...
Nieuw vind ik ze veel te duur, dus speurden we op Marktplaats en vaak viel het tegen (toch beschadigd, geen goede zit, te duur) en soms was het nèt voor onze neus weg.
Maar in maart hadden we dan toch beet en hebben we voor een hele gave prijs een z.g.a.n. setje kunnen bemachtigen! 


Het is onvoorstelbaar hoe snel alles dit jaar uitkomt. Onze lampenpoetser staat ook weer helemaal vol!
Hij wordt ook erg groot, vooral breed... Weet iemand hoe je hem kunt indammen?



Inmiddels hadden we een heleboel violen in potten gezet, ruim in de aarde zodat we er een tijd plezier van kunnen hebben...



Ik houd enorm van violen en kan ze nooit weerstaan. Liefst in de kleuren paars-lila en wit.

Dit jaar heb ik ook maar eens zo'n wandzak gekocht; een heerlijke overdaad aan bloemen aan een saaie muur!

Nog even terug naar het terrasje; rondom heeft DH gras gezaaid en we hopen dat het snel opkomt zodat we weer een mooie aansluitende grasmat hebben.

Ik had gehoopt dit jaar de moestuin uit te kunnen breiden, maar het is nog veel werk om het daar op te hogen en klaar te maken. 
Dus het blijft ook dit jaar nog bij de moestuinbakken, maar er is wel een soort tafel gekomen die van pallets is gemaakt. De foto daarvan houden jullie nog tegoed.

Verder is er veel werk te doen buiten; voor mij vooral onkruid weghalen tussen de klinkers en in het grind. Omdat we hier in agrarisch gebied zitten, waaien er nogal wat zaden over en dat wil wel groeien.
Het bijhouden van de borders is vergelijken met de rest maar een peulenschilletje. 
DH is wekelijks een paar uur bezig met gras maaien en over een poosje moet dat zelfs weer twee keer per week.


Tussen al het onderhoud proberen we de nieuwe dingen- de klussen - aan te pakken. En dat zal toch binnenkort de Pipowagen zijn, die gaat fungeren als kippenhok...
De wagen moet opgeknapt en verbouwd worden, dus we zijn wel even zoet...


En Spooky kijkt graag naar wat de baasjes allemaal overhoop halen!


En tenslotte nog een vraagje/raadseltje... Op de kledingbank hebben we dit plantje op tafel staan. 
Sommige dames denken dat het een Franse geranium is, maar anderen dachten aan een Primula...
Wat denken jullie?

23 comments:

  1. Ja heerlijk hè, zo fijn buiten. Ik denk dat het primula is.

    ReplyDelete
  2. Het wordt mooi bij jullie! Aan het blad te zien is het een geranium soort.

    ReplyDelete
  3. Jullie zijn weer druk met de tuin, het ziet er weer mooi uit!
    Ik geef geen antwoord op je raadsel, want ik heb vals gespeeld ( goole lens)

    ReplyDelete
  4. Herrlijk om weer meer buiten te kunnen zijn. Je krijgt een mooi terras. Lijkt qua bloem toch op een primula.

    ReplyDelete
  5. Het is nu echt heerlijk om van alles buiten te doen, mooie tuinset! Het plantje lijkt mij een primula, maar zeker weten doe ik het niet.

    ReplyDelete
  6. Jullie hebben als ik het zo lees een flinke tuin, ziet er mooi uit en je hebt een mooi setje bemachtigd!

    ReplyDelete
  7. Heel veel werk in de tuin zo te lezen.
    Het begin is gemaakt met fijn terrasje erbij.Viooltjes zijn dankbare planten en geven niet veel omkijken.Het mooie plantje is de Primula obconica met haar duidelijk groen/gele oogje.
    Veel tuinplezier!
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. Ik denk ook dat het een primula is.
    Leuk, de tuinfoto's, daar wordt weer heel wat werk verzet!

    ReplyDelete
  9. Heerlijk, klussen in de tuin. Mooi je violen, ben er ook dol op.
    Wij hebben deze ochtend een ronde gefietst en zo meteen gaan we weer schuren en schilderen, zijn met de schuttingen bezig. Tja moet allemaal bijgehouden worden.

    ReplyDelete
  10. Jullie kunnen al heerlijk genieten van het nieuwe terras. En fijn dat er mp is.
    Als je via de foto zoekt met google lens, kom ik op een primula uit.
    Primula obc. libre scarlet picotee.

    ReplyDelete
  11. Wat een heerlijke plek om te zitten. Fijn dat er een parasol staat, dan kun je langer genieten van het zonnetje.

    ReplyDelete
  12. Ja, werk aan de winkel ;) nu kunnen en mogen we weer :) Met een grote tuin blijf je bezig en hoef je niet meer naar de sportschool ;) In de bakken een moestuin is ook leuk, je kunt nu eenmaal niet alles tegelijk(ik probeer het ook wel eens hoor) leuk een pipowagen opknappen om een kuppenhok van te maken. Ik lees het al plannen genoeg. Je violen zijn prachtig. Het lijkt net een primula, maar het blad lijkt op een geranium. Is het een kruising? Groetjes Anita

    ReplyDelete
  13. Heerlijk he nu het weer beter is en je buiten aan de slag kunt gaan.
    Een mooi setje leuk he wat voel je je dan rijk als je het via Marktplaats voordelig op de kop kunt tikken. Ik speur ook graag op gratis Marktplaats maar ook leuk om er iets gratis op te zetten en mensen blij kunnen kunt maken.
    Mooie viooltjes en volgens mij is het ook een mooie primula.
    Groeten
    Marga

    ReplyDelete
  14. Zo heerlijk om weer buiten te zijn na al die regen. Ik was er zo klaar mee. Nu lekker genieten van een paar dagen mooi weer. Alles loopt zo lekker uit nu hè. Mooi terrasje dat worden genoeglijke uurtjes ook buiten zitten.

    ReplyDelete
  15. Ik denk dat het een primula is, de Franse geranium staat vaak hoger op steel en heeft een bol van die bloemetjes.
    Heerlijk zo'n plekje om te zitten!

    ReplyDelete
  16. Vergeet ik je bloem .
    Primula obconica hance of kegel sleutelbloem.
    Plantnet op je telefoon zetten😅😅kun je alles opzoeken zo leuk en vooral leerzaam

    ReplyDelete
  17. Wat een lekkere zitplek hebben jullie gemaakt. Het begint weer met de drukte in de tuin, zeker m.b.t. onkruid. Vandaag ook maar weer eens voorzichtig aan het trekken geweest. Donderdag komt de tuinman voor zware, grove werk. Het is ons allebei in de rug geschoten dus zijn we voorzichtig. De plant raden laat ik graag aan anderen over. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  18. Mooi tuinsetje.

    Jammer van je buxus.
    Ik heb 3 jaar geleden ook zo'n 20 m eruit moeten halen

    ReplyDelete
  19. Wat een geweldige metamorfose Elizabeth, een fantastisch terras, en alle
    ergenissen van de buxusmot horen tot het verleden. Jullie zijn ook heel
    goed geslaagd met de tuin-set en de parasol, helemaal naar jullie zin en dan
    toch voor een leuker prijsje. En dat lieflijk plantje is een primula, een vaste
    plant en winterhard. Kan dus gewoon in de volle grond en als hij volgend jaar
    na de winter weer boven de grond komt kan het zomaar dat de plant dan een
    andere kleur bloemen gaat geven, dat gebeurt vaker bij primula's. Maar alle
    kleurenzijn mooi bij deze plant.

    ReplyDelete
  20. Wat een werk he, de tuin, maar oh zo leuk om mee bezig te zijn en daarnaast ook lekker te genieten.
    Dingen op marktplaats kopen is ook een soort hobby, hihi, ook zo leuk om daar steeds te kijken of je nog iets op de kop kan tikken.
    Succes en blijf genieten hoor, want "af" komt het nooit, als je klaar bent kan je vooraan weer beginnen.

    ReplyDelete
  21. Leuk zo'n extra terras, maar de jongens hadden vast liever een zandbak.
    De kamerplant is inmiddels al bekend lees ik.
    De Lampenpoetser kan je volgens mij direct na de bloei flink snoeien en uitdunnen (dikke takken met de grond gelijk maken).
    Planten die in het voorjaar bloeien, bloeien volgend jaar weer op het nieuwe jonge hout wat er deze zomer weer aankomt.
    Heerlijk hè, al die Viooltjes, het zijn één van mijn lievelingsplantjes, als kind al.

    ReplyDelete
  22. De natuur is nu zo mooi. Wat zullen jullie daar gaan genieten op je terras.

    ReplyDelete
  23. Als ik naar het blad kijk, dan lijkt het echt niet op een primula. Die heeft een blad met één hoofdnerf. De bloem vind ik weer niet geraniumachtig.... Kortom ik weet het niet.

    Wat een werk hebben jullie al in de tuin verzet en wat is er nog veel te doen!

    ReplyDelete