Te koop

Thursday, August 31, 2023

Hexagon deken

Ergens in april van dit jaar vond ik het leuk om wat zeshoeken te haken. Ooit zou het wel een dekentje kunnen worden, dacht ik.


Intussen was ik ook met andere dingen bezig, maar van tijd tot tijd haakte ik ook wat zeshoeken erbij.
Ik had nog geen idee hoeveel ik er nodig had en na verloop van tijd raakten sommige kleurtjes op...
Toch maar eens neerleggen, dacht ik... 


Diagonaal de kleurtjes terug laten komen is altijd een goed idee, maar ik twijfelde toch...
Er werd nog een poosje stug door gehaakt aan de zeshoeken, totdat ik op een leuk ideetje stuitte.


Op elke hoek haakte ik 2 stokjes-2 lossen- 2 stokjes en om de andere steek haakte ik 2 stokjes in één steek (totaal 4x) totdat ik weer bij de volgende hoek ben.
Bij de allereerste zeshoek kun je helemaal rondom haken, maar bij de volgende zeshoek ga je hem aan de eerste vasthaken aan één zijde.

Via de onderstaande link kun je het veel beter zien op de foto's en het wordt ook heel duidelijk uitgelegd.

Sandra heeft haar patroon hier op Ravelry geplaatst, in het Nederlands gratis te downloaden.
Mijn zeshoekjes waren alleen net wel een tikkie anders dan die van haar, dus ik moest er iets op verzinnen. Maar dat is gelukt. 
Omdat ik nog best wat donkerblauw Royal garen had liggen (en dit ligt er al zò lang...), koos ik ervoor om het maar eens in die kleur te verbinden. En het staat nog leuk ook... (vind ik dan).


De halve zeshoekjes maken was nog wel een dingetje, maar ook dat is gelukt. 
Het dekentje mag nog een stukje groeien en als het helemaal af is, krijgen jullie het nog wel een keertje te zien!

17 comments:

  1. Dat staat zeker leuk. Superleuk zelfs!

    ReplyDelete
  2. Wat een mooi effect heeft dat donkere
    randje.

    ReplyDelete
  3. Dat donkerblauwe garen is perfect! Heerlijk om de restjes én het patroon na je eigen hand te zetten. Echt genieten van het proces en niet naar het doel racen.

    ReplyDelete
  4. Ziet er nu al leuk uit, ik vind blauw een goede keuze en helemaal als je dan ook weer garen gebruikt wat je al in huis hebt :) Groetjes juffrouw ooievaar

    ReplyDelete
  5. Ziet er echt leuk uit en dat donkere randje versterkt het effect van die leuke kleurtjes.

    ReplyDelete
  6. Het donkerblauw staat heel mooi bij de zeshoeken, het wordt een mooi dekentje Elizabeth.

    ReplyDelete
  7. Wat een enige deken. Mooie kleuren en dat donkerblauw is er perfect bij.

    ReplyDelete
  8. Dat is zeker een heel goed idee! Zo worden al die verschillende kleurtjes toch één geheel.
    Nog lekker even doorgaan totdat het een echte deken wordt.
    Groetjes,
    Floor

    ReplyDelete
  9. Wat maakt het donkerblauw de andere kleuren mooi, ze komen zo mooi naar voren. Het is ook zo’n lekker werkje en ongemerkt haak je een eind weg. Dit wordt weer een prachtige deken. Groet, Dientje

    ReplyDelete
  10. Zit ik hier et een bericht te schrijven en blijkt mijn reactie voor Annemarie
    nog in mijn muis opgeslagen, vervelend maar dacht dan verwijder ik dit even
    en schrijf mijn reactie voor jou opnieuw. Maar dan kan helemaal niet op jou blog,
    als ik bovenstaand bericht wil verwijderen krijg ik te lezen dat ik geen
    toegang heb op dit blog om dat te doen??? Snap er niets van, maar jij zal
    het ongetwijfeld voor mij willen verwijderen.

    Mijn reactie op je mooie deken in wording was o.a dat de blauwe kleur die
    je voor de randen rondom hebt gebruikt juist heel erg goed bij de
    kleurencombinatie van de hexagons past. Knap van je dat je voor de halve
    zeshoeken ook al uitgevogeld hebt hoe dat te maken. Jij kan altijd alles
    oplossen, en dat vind ik heel knap Elizabeth!!!

    ReplyDelete
  11. Dat ga ik ook eens proberen ik heb een paar honderd van die hexagon netjes liggen en thats it. Geen idee hoe verder dus ik ga me er eens in verdiepen.
    Mooi dekentje zo

    ReplyDelete
  12. Ja, ik vind donkerblauw ook heel mooi als verbindingskleur bij dit dekentje.

    ReplyDelete