Pages

Friday, June 26, 2026

Niet te stoppen ...

Veel nieuws heb ik niet te melden, maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoelang het nu duurt voordat dit bericht in de leeslijst te zien is.

Dus was ga ik vertellen? 
Nou..., dat het nu 8 uur in de morgen is op vrijdag 26 juni.
En dat we allemaal een hele warme dag tegemoet gaan en ik denk aan mensen die het daar slecht mee hebben...

En... ik laat even wat zien van mijn nieuwe (zomer) verslaving.


Met veel plezier geborduurd en alles lekker uit de voorraad. T.z.t. maak ik er een sierkussentje van, tegelijk met wat andere werkjes.


Het gaat best snel en daarom volgde nummer 2. Ik zit nu veel te borduren met dit warme weer en in ongeveer anderhalve dag is zo'n lapje af.


En gistermiddag ben ik met deze begonnen. Het zijn allemaal patroontjes van Primrose Cottage.


Onze hortensia's hebben het zwaar met dit weer. Ik zag hier bij Marthy wat een boerin had gedaan en heb haar voorbeeld gevolgd... En elke avond krijgen ze een flinke plons water uit de sloot...

Zo, en dan ga ik nu snel de weekendboodschappen halen en groet ik jullie!
Maak er het beste van met de warmte; volgende week is alles weer normaal...

Update: na 20 uur staat dit bericht pas in de leeslijst!


Wednesday, June 24, 2026

Wat zullen we eten (met die warmte)?

Hallo allemaal, hoe maken jullie het in de warmte? Ik hoor veel mensen om me heen een beetje zuchten en puffen. En ik snap het hoor, zeker met de vooruitzichten...

En je zal maar hoog wonen e/of een plat dak hebben... Te warm om iets te doen en te plakkerig om goed te slapen.

Ik ga niet klagen, want er is hier altijd wel een fijn plekje te vinden, zowel binnen als buiten.
En... waar ik vooral heel blij en dankbaar voor ben, is dat ik weer behoorlijk opgeknapt ben.
Vorig week vond ik het proces een beetje stilstaan, maar sinds vrijdag gaat het echt goed!

Maar nu even over het eten. Ik bedacht maandag dat ik geen zin heb om deze week lang in de keuken te staan en die ook nog eens extra warm te maken met kokende en dampende pannen of een oven op 200 graden...
Dus ik ging op zoek naar iets voor warme dagen!


Dinsdag aten we deze heerlijke wraps, en het recept vind je hier op Facebook

Ik heb de honing-mosterd weggelaten en kipkruiden gebruikt i.p.v. paprikapoeder, peper, zout en knoflookpoeder. 

Verder heb ik nog stukjes mango toegevoegd.
Het was smullen!








Voor woensdag is het een Pastasalade met avocado, zie het recept hier.

Behalve de magere spekreepjes heb ik ook nog wat stukjes gerookte kipfilet gebruikt.

Ik hoefde dus alleen de pasta maar te koken en de rest was een kwestie van snijden.






Voor donderdag staan er noedels met kip en groeten op het menu. Zie hier bij Eef kookt.

Zij gebruikt daarbij Hoisinsaus; kennen jullie dit?
Ik niet en ik ben benieuwd..., maar denk dat het wel lekker zal zijn...

Alle ingrediënten zijn in huis en ik maak het me dus lekker gemakkelijk.




Vrijdag gaan we babi pangang bij de Chinees halen, met bami en kroepoek.
Zaterdag is het patatdag en zondag eten we zelfgemaakte kippensoep met stokbrood.

Wat eten jullie zoal met warm weer?



Saturday, June 20, 2026

Zin in ...

Vorige week had ik opeens zin om te borduren. Dat kwam misschien wel omdat ik op een Pinterestbord weer die leuke geborduurde (op plastic canvas) huisjes zag.
Ik dacht eigenlijk dat ik nog een paar vellen had liggen, maar dat bleek niet zo te zijn.
Hè bah, ik wist juist welk huisje ik wilde gaan maken en nu moest ik wachten totdat de bestelling binnen zou komen.

Intussen las ik bij, via mijn blogleeslijst. O ja, die plaatst nog steeds erg verlaat alle berichten. Maar ik doe het nu zo dat ik bij degene die een reactie bij mij plaatst even doorklik op de naam en dan de blog en dan zie ik meteen of er een nieuw bericht is.
Later ga ik dan nog een keer de leeslijst langs...

En toen kwam ik dit berichtje van Willeke tegen en laat ik nu al een tijdje die leuke patroontjes van Primrose Cottage sparen en opgeslagen hebben...

De keuze was snel gemaakt; een zomertafereeltje natuurlijk.
Even in de kast zoeken naar een geschikt lapje en dan kleuren kiezen.
Zo fijn als je het voor het pakken hebt!

En vol ijver begon ik en het ging zo fijn. Ik moet zeggen dat ik me ook heel goed voelde die dag, vrijdag was dat... En terwijl het zò warm was die dag...


Haha, en toen kreeg ik eind van de middag al een berichtje dat mijn plastic canvas stramien de volgende dag bezorgd zou worden!
Dat zou nog keuzestress kunnen gaan worden...


Maar nee hoor..., het was juist leuk om af te wisselen. Het plastic stramien borduurt lekker in de hand als ik onder de bomen in de boomgaard zit.
En het zomerborduurwerkje doe ik graag aan de grote tafel buiten; dan leg ik het neer.


Het zou zo maar kunnen dat deze borduurwerkjes gelijktijdig af zijn binnenkort!

Friday, June 19, 2026

Priegelen en prutsen

 Soms kom je van die dingen tegen waarvan je opeens denkt 'dat ga ik maken!'


Ik had hier meteen zin in, en verzamelde restjes katoen in bepaalde kleurencombinaties.
Via Pinterest vond ik franse documentjes, en ik weet niet of ik die hier mag plaatsen .. dus ik doe dat maar niet.
Je haakt eerst zo'n vierkantje (granny square) en dan maak je van 2 lapjes stof een matrasje dat je vult met fiberfill en omzoomt met de festonsteek. Tenslotte haak je de granny weer vast met een schelpje aan de onderkant van het matrasje.
Nou, dat lijkt allemaal simpel...


Maar de eerste keer gebruikte ik veel te dikke katoen voor de festonsteek. Ik vond het totaal niet mooi worden.


Met dunner garen ging het veel en veel beter, maar toen ik helemaal rond was en de granny eraan wilde haken, kwam ik erachter dat ik de steek verkeerd had gemaakt; de rechte streepjes moeten aan de rand om daarin te kunnen haken. Grrrrrr.....

Kijk..., zo moet het dus!

En toen het popje.. Ook hier kon ik een documentje van vinden, maar het leek me wel een heel gepriegel met armpjes en beentjes en dat allemaal op naaldnr. 2,5....

Ik vond hier een babypopje dat me gemakkelijker leek om te maken. Maar ook dit bleek nog best een gepruts te zijn. Tjonge, waar was ik weer eens aan begonnen.
Maar de eerste duurt altijd het langst en het is dus zonde om geen tweede en derde te maken, bedacht ik. 
En uiteindelijk werden het er vijf omdat ik niet tevreden was over de combinatie popje-bedje. Inmiddels vond ik het steeds leuker om ze te maken!



Wednesday, June 17, 2026

Gezondheids update

Waarschijnlijk ben ik nu zo'n 5 à 6 weken geleden besmet met het Cytomegalovirus. Maar het kan ook al eerder geweest zijn....
In deze blogpost schreef ik daarover. Vanaf die tijd ben ik informatie gaan zoeken hierover.
Van de huisarts had ik alleen te horen gekregen dat de symtomen tot een half jaar kunnen aanhouden, maar dat er binnen 2 weken een lichte verbetering zou moeten optreden.

Als je bij Google de naam van dit virus intikt, krijg je voornamelijk info over zwangere vrouwen en de ongeboren vrucht. Daar kan het nl. gevaarlijk voor zijn.
Verder krijg je de indruk dat het niet zoveel voorstelt en dat je er amper iets van merkt.
Nou, ik had toch wel andere ervaringen...
Dus zocht ik verder en vond diverse forums waar mensen hun verhaal deden, plus nog een Facebookgroep over dit onderwerp.
Natuurlijk vind je daar voornamelijk de ervaringen van mensen die het heftig te pakken hebben. Maar het leverde mij wel informatie op!


Ik constateerde inderdaad na 2 weken een lichte verbetering, en iedere week leek het een stapje vooruit te gaan. Wat betekent dat ik minder op bed of op de bank lag en wat meer kleine klusjes kon doen. Na 5 weken durfde ik weer een klein stukje auto te rijden.
Maar ik moet niet gaan bukken, want dan word ik duizelig. Ik moet niet gaan sjouwen, want dan ben ik snel uitgeput. Ik moet niet in een omgeving zijn waar veel prikkels zijn, etc...
En wat ik hèel vervelend vind; het lijkt erop dat ik ook problemen met mijn geheugen heb.
Niet meteen ernstig, maar ik vergeet dingen totaal. Normaal gesproken ken ik een patroontje vrij snel uit mijn hoofd, maar nu moet ik steeds de beschrijving lezen en moet ik nadenken...




En ik mis ook mijn dagelijkse portie beweging. Tuinieren is er ook even niet bij, en een stuk lopen geeft duizeligheid. 
Daarentegen heb ik wel meer tijd en gelegenheid om te tekenen en te handwerken.
En het oppassen is op dit moment ook nog een probleem; tenminste als ik alleen met de kids ben. Ze zijn best pittig en dan kost het me toch heel veel energie.
Ook de kledingbank is even niet aan de orde.
Ik zou heel graag weer terug naar normaal willen!
Dat gekke virus ook...

Monday, June 15, 2026

Pattern Play

En toen wilde ik toch ook nog deze les doen van Marlene uit de serie Mastering Mixed Media Expo 2026. Toen ik haar video zag sprak haar rustige manier van spreken me meteen aan en ik was verrast door het gebruik van crayons die wateroplosbaar zijn.

Nu heb ik een heleboel krijtjes en crayons, maar niet deze soort. Ik had er al eens eerder naar zitten kijken en heb meteen een doosje besteld.

Maar vanwege de tijdsdruk (alles wordt offline gehaald 18 mei), ben ik toch maar begonnen en heb ik aquarelpotlood gebruikt i.p.v. de crayons met de gedachte dat ik het later nog wel eens over doe...


Marlene zet de tekening meteen groot op met de crayons. Het was voor mij nieuw hoe ze met een embossingpen het dikke aquarelpapier hier en daar bewerkte met krasjes, strepen, schelpmotieven en rondjes. Ook gebruikt ze wit krijt voor dergelijke details en als je daar later met verf overheen gaat, zie je een prachtige structuur. 



Ik was nog niet eens ontevreden en heb heerlijk een tijdje mee zitten schilderen met de video. Marlene gebruikt vooral aquarelverf, maar ik heb veel met gouache gedaan.
Verrassend dat ze opeens met een geel stempelkussen kwam en markmaking stempelafdrukken ging maken! Laat ik nu ook zo'n exemplaar hebben; maar helaas voegde het maar weinig toe aan het geheel. Dat lag aan mijn tekening en aan mijn inkt, ook met cerise was het effect nihil. Dus zette ik zelf maar wat stippen.


Ik had een heleboel 'tussendoor' foto's gemaakt, maar die zijn overbelicht en heb ik verwijderd.


In de video laat Marlene aan het einde zien hoe ze haar werk in 4 stroken snijdt en er boekjes van maakt. Een heel leuk idee, maar ik kan er nog niet toe komen...


Tuesday, June 9, 2026

Ontwerp Guus

Guus en Moos hebben altijd gezonde belangstelling voor wat ik aan het doen en aan het maken ben. En dan hebben ze ook van allerlei vragen; zo leuk!
En soms willen ze zelf die haaknaald wel eens even vasthouden en dan maken we samen een steekje. Tja, dan komen ze erachter dat het gemakkelijker lijkt dan het is!


Maar Guus wilde ook wel eens op ruitjespapier iets tekenen, want hij had al diverse ontwerpjes van mij gezien. 


En met behulp van een pixelplaatje maakte hij bovenstaand ontwerp. Daarna vroeg hij of ik dit ook kon haken. We rekenden uit hoe groot het lapje dan ongeveer zou worden en ik stelde voor om er een kussen van te maken. Maar nee, hij wilde heel graag een dekentje.
Tja, het werd dan wel een kleintje; niet eentje waar hij zelf onder kon liggen.
Maar... hij had een idee! Dat dekentje zou dan voor zijn tijgerknuffel worden...


Dus haakte deze oma het dekentje, maar er moesten heel wat keertjes een toer uitgehaald worden. En helemaal toen bleek dat er te weinig groen voor de achtergrond was.
Guus en Moos bedachten toen dat er een blauwe lucht moest komen...


Guus had de smaak te pakken en hij bedacht ook een kussenontwerpje, met hulp van een pixelplaatje. Rechts de achterkant; die bedacht hij zelf..


Deze oma is heel blij dat het allemaal gefixt is, tjonge wat een werk... en zoveel draadjes af te hechten...
Maar nu heeft Guus weer een nieuw plan en dat is een bedje maken van hout. 
Zo, dan moet opa maar aan de bak...